Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Wednesday, January 5, 2011

MAGERAN di SELANGOR satu kemungkinan/Rancangan Strategik PKR untuk memalu dan memburuk2kan Kesultanan Melayu

Sejak dulu lagi, saya telah mengkajikan rancangan merakyatkan kerajaan Pakatan Rakyat yang di initiatifkan oleh PKR.
Salah satu agenda PKR adalah untuk menubuhkan negara republik.
Dalam semua perancangan republik disebuah negara hampir kesemua Negara Barat diilhamkan oleh Parti2 Kominis. Tengok sahaja di China, India,  Portugal. Jadi tidak lari hujah ini, kalau dikatakan tindak tanduk sejak kebelakangan in adalah untuk rancangan merepablikkan Malaysia terutama dinegeri dimana ada Sultan nampak tidak berpihak kepada Pakatan Rakyat.
Perkara yang berlaku diPerak kini berulang lagi di Selangor.
Segala apa yang dilakukan oleh Khalid lebih kuran sama dengan Nizar terhadap Sultan Perak, iaitu memalukan Institusi Raja. Kita boleh pasti bahawa tindakan Khalid and the gang hanyalah sekadar meraihkan ketidakpuashati segelintir rakyat terhadap Sultan Melayu, lambang benteng terakhir konsep Kedaulatan Melayu.
Saya berpendapat gerakan Khalid semata-mata perancangan strategik beliau dan Anwar untuk mengegarkan konflik pada perlembagaan negeri yang dianggap boleh mencipta ketegangan dengan pusat.
Baginda tepat bila menyatakan kenapa Khalid membantah selepas Baginda sudah perkenankan. Tidak kah Khalid sebagai MB seharusnya membuat kerja untuk memastikan agar perjalanan kerajaan teratur. Tapi tidak seperti negeri di Kelantan atau negeri2 yang asalnya Negeri Melayu tidak bersekutu dimana pencalunan SUK di sarankan oleh kerajaan PAS lebih awal, Tidak tertertanya mengapa perkara perlantikan ini tidak menjadi masaalah untuk negeri Kelantan. Adakah mereka ini lebih bijak dari Khalid? Atau Khalid pura2 buat bodoh atau tidak tahu dan sengaja mahu mempolitik segala keadaan yang boleh membabitkan Istana.

MAGERAN

Analisa
1. SUK sudah diperkenankan, tidak boleh di persoalkan kerana Sultan dah perkenankan.
2. Khalid mesti mempastikan SUK baru ini akan angkat sumpah. Perkenankan sama juga dengan perintah Sultan agar Khalid perlu memberi kerjasama.
3. Sekiranya , Khalid engkar atau sengaja tidak mahu SUK mengangkat sumpah, maka dia telah gagal melaksanakan tugas MB dari segi angkat sumpah untuk pegawai2 tinggi Kerajaan termasuk SUK
4. Dua perkara boleh berlaku: Sultan pastikan MB jalankan tugasnya, kalau dia engkar maka Khalid telah gagal 'discharge his duties without acceptable reasons'. Khalid boleh dipecat.
5. Selepas Sultan sepecat Khalid, appoint MB baru (DAP pun dah mintak -Layar Gelombang Rakyat, sebab Melayu tak tahu nak jaga Sultan -lihat Seloka Pantun (http://siamangbukit.blogspot.com/2010/12/pantun-1seloka-penderhaka-nukilan.html) ( posting saya tempuh hari  ) dan bubarkan perlembagaan.
6. Sultan juga boleh istiharkan Mageran sekiranya ada stalemate.  Ini untuk menjaga hak2 institusi Sultan (3 partite agreement dalam perlembagaan Malaysia)

3 comments:

  1. Kenapa ramai dari kalangan rakyat mempertikaikan SUK terbaharu? Kenalah kaji juga kan, baru dikatakan kita rakyat yang adil.

    1) Baginda Sultan Selangor telah kehilangan kuasa tersebut pada tahun 1993 selepas akta di dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri selangor telah dipinda akibat krisis perlembagaan.

    2) SUK ini dari Jusa C. Adakah tiada calon yang lebih layak selain beliau? Ramai lagi yang menduduki Jusa B dan A, kan?

    ReplyDelete
  2. Kelayakan untuk mendjadi SUK tidak semesti kelayakan yang maksima.
    Hilang kuasa tidak menjadi satu masaalah bagi Sultan kerana ia mengujudkan satu check and balance sebagaimana dikehendaki oleh Islam dalam semangat kemuafakatan sesama Islam. Kalau Sultan tidak perkenan baginda ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masaalah. Isu ini adalah isu terancang dan perlu diteliti dengan lebih terperinci.

    ReplyDelete
  3. biar tidak mo bekeng apa-apa, melayu memang so buruk...
    he,he,he,,,,, peace,,,,!!!!!!!
    Wassalam,,,,,

    ReplyDelete

Blog Archive