Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Friday, January 7, 2011

3 jenis China Al-Bab yang kita harus kenali

China Baba:

Ini jenis China yang sudah menetap sejak dari zaman Kesultanan Melaka lagi. Berbahasa Melayu, berpantun, dan berdondang sayang. Adat Resam mereka bercampuk aduk adat resam orang Melayu dan China akibat kahwin campur dengan orang2 Melayu. China Baba dan Nyonya ini kadang mirip macam orang Melayu, tak hairanlah mereka ni satu waktu dulu diiktirafkan sebagai Bumiputera. Penukaran status mereka ini mungkin disebabkan banyak keturunan ini menjadi tandatanya. Pada satu masa dulu, ada dengar2 Kerajaan Melaja telah menyarankan mereka ini di anggap sebagai Bumiputera sama seperti Sino-Bumiputera di Sabah. Kumpulan ini kita harus jaga. Kerana mereka ini banyak yang persefahaman dengan orang-orang Melayu.

China Babe:

Ini adalah amoi-amoi yang ghairah yang berpakaian singkat dan seksi. Kalau nak 1Malaysia, mungkin pembaca boleh cuba mendekati mereka dan berbaik dengan mereka supaya kita saling kenal mengenal dengan mereka. Tiara Jacquelina boleh dianggap sebagai seorang China Babe dan Allahyarham Hani Mohsin telah berjaya menjadikan dia Melayu. Elizabeth Wong bukan dari kategori ini, walaupun ada mamat dari Bukit Antarabangasa telah berjaya mempersetubuhkannya.

China Babi:

Ini sejenis China yang kita harus tentang habis-habisan. Kerana mereka ini sejenis binatang yang tidak kenal budi orang-orang Melayu dan Bumiputera. Mereka ini hidup hanya untuk membinasakan orang Melayu dan memperkudakan orang2 Melayu, seperti Khalid Ibrahim, Anwar Ibrahim, Azmin Ali, dll.
Contoh China Babi adalah Lim Kit Siang dan anak Babinya, Ronnie Liu, Theresa Cock (tapi dia dah sembah Sultan Selangor tempuh hari maka beliau boleh di keluarkan dari senarai ini).

No comments:

Post a Comment

Blog Archive