Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, December 13, 2011

Mengupas Kriteria dan Jejenis Winnable Candidate Part 1

Saya kira sudah sampai masanya, untuk kita mengupas kriteria-kriteria seorang winnable candidate kita telah lama menunggu sekian lama DS Najib mengupaskan bagi kita agar Wannabie-wannabie yang tidak layak boleh berundur secara terhormat dan dapat mengelakkan dari perpecahan kemudian hari.
Sekiranya, pemilihan WC ini lewat maka akan berlaku gejala yang kurang sihat di peringkat bahagian dan akar umbi kerana diperingkat bahagian pun ada mempunyai kriteria-kriteria mereka sendiri yang dilakukan keatas AJK yang berpotensi.
Saya kan mengupaskan sedikit demi sedikit senarai kriteria ini termasuk juga kategori atau jenis-jenis Calun Menang yang ada di merata-rata di semua bahagian lebih-lebih lagi dibahagian yang kalah.
Di peringkat bahagian yang kalah, dengan adanya Wannabie yang berada dan berkedudukan maka telah ramai yang sudah kena pau oleh ahli-ahli yang tidak bertanggungjawab dengan membawa cercerita yang memberi harapan kepada Wannabie ini. Wannabie2 ini pula telahpun pasang badan hampir setahun dan ada beberapa tahun dengan mengadakan belanjawan Pra-Kelayakan untuk dibayar kepada mereka yang mengelarkan mereka wakil-wakil tidak rasmi untuk mempromosikan diri wannabie ini kepada ahli-ahli dalam bahagian dalam bentuk sumbangan kepada aktivit-aktiviti cawangan, dan 4 -peringkat.

Ada 2 jenis Wannabie yang tergolong dari kategori yang disebutkan dibawah:
1. Seorang yang anggap professional samada Jurutera/Akauntan/Doktor yang telah menubuhkan NGO mereka sendiri. Selalunya mereka in telahpun bergerak agak lama dan sering kali tidak dipilih kerana pucuk pimpinan tidak mahu guris hati Ketua Bahagian atau AJK yang lain. (Label dalam kajian: DRMK)
2. Menganggapkan dirinya professional, menubuh NGO baru atas tujuan menarik perhatian dan mempunyai dana yang agak kuat dari ketua kumpulan yang pernah dahulu kala menentang pucuk pimpinan UMNO tetapi telah kembali dengan alasan baru ketahui Anwar itu haramjadah, potensi penipu dan potensi peliwat. Keahlian parti memboleh akses kepada Jentera parti di bahagian. (Label: AB)
3. Veteran dalam UMNO Bahagian. Mengikut jalan norma Bahagian. Di beri tempat diatas pemilihan rasmi untuk pucuk pimpinan bahagian. Aktif dalam mengerjakan akitiviti bahagian sebagi penyelaras tetapi tidak pandai berpolitilk, down to earth dan sentiasa tidak mahu kedepan walaupun teringin nak menjadi Calun Menang. (AAD)

Apakah kriteria-kriteria yang boleh kita gunakan untuk membandingkan tahap Winnable didalam satu pemilihan DUN dari sudut pandangan rakyat setempat.
Bersambung.......

No comments:

Post a Comment

Blog Archive