Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Sunday, February 5, 2012

Skandal Angpau Putih: Perkasa harus memperbaiki sistem feudalnya

Siapa tahu angpau warna putih hanya diberi sewaktu upacara kematian, sila angkat tangan?
Saya adalah diantara Melayu yang tidak tahu kerana tidak ada kawan Cina yang menceritakan saya bila Cina mati. Walaupun saya ada kawan Cina tetapi mereka masih hidup lagi.
Saya juga sudah berkali-kali membuat teguran bahawa Perkasa harus gugurkan corak feudalisma kerana corak ini akan satu hari memakan diri.
Dalam 'desperado',
(maaf, silangan sikit)

Perkasa cuba untuk memperbaikikan imejsebagai NGO yang bebas dan tidak aktif dalam politik telah cuba membuat aktiviti untuk berbaik2 sangka.



Kita tidak boleh menyalahkan niat Perkasa untuk menjadi kawan dan bukan lawan kepada kaum2 Cina dalam membangunkan negara secara aman dan damai.
Pokoknya, ada sesetengah dari kaum2 lain tidak senang hati kalau memperlihatkan orang2 Melayu ini bertoleransi tinggi walaupun bumi banyak yang hak lain, secara hakikinya imej baik ini akan menjadi satu ancaman bagi sesetengah pihak kaum Cina seperti DAP dan MCA, khususnya Chua Soi Lek. Mereka ini tidak mahu sentiasa diperingatkan bahawa asal usul tanah ini adalah tanah Melayu. Dalam usaha Perkasa, akan menjadikan kaum2 lain rasa senang dan ini akan mempertingkat tidak relevannya mereka didalam parti2 masing.
Perkasa juga harus dipersalahkan kerana dalam membuat persiapan tidak adakah mereka yang boleh menjadi imej konsultan dan menasihatkan tabu dalam perhubungan antara kaum. Seharusnya, jawatankuasa pubic, oops sorry, public relation rumah terbuka ini letak jawatan.
Perkasa seharusnya rebrand dan mengadakan pemilihan barisan jawatankuasa secara demokrasi bukan secara feudalism atau self appointment dalam mecari golongan yang berkelayakan untuk mengedalikan pertubuhan in dimana Ibrahim Ali dilantik sebagai YDP seumur hidup dan diserahkan tugas kepada seorang pengerusi/presiden yang dilantik. Saya teringat semasa diadakan Meja Bulat ramai professor2 yang telah membentangkan kertas kerja dan kaji selidik tentang Melayu. Ini amat impresif sekali. 
(Dan seorang bekas ahli perniagaan GLC dari Kelantan yang datang tetapi pulang kerana kononnya tak tahan tenguk  Ibrahim Ali).
Seharus penyedian data tentang penglibatan Melayu diketengahkan dan dijadikan pemandu untuk memperjuangkan hak2 orang Melayu dan Bumiputera.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive