Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Saturday, February 11, 2012

Banyak pembohongan dalam PC Lip Eng dan pelanggan yang kena belasah denga pekerja KFC

Saya sudah berkali-kali tenguk di YouTube, dan juga komen2 yang berkenaan.
Yang paling menyedihkan antara komen masyarakat Cina, nampak mengambil kesempatan untuk menyalahkan insiden ini keatas bahu ketuanan Melayu. Dan mempersendakan orang Melayu dan mempertengahkan sifat chaivinist Cina DAP kononnya kaum Cina adalah lebih superior dari kaum Bumiputera yang disifatkan hanya layak tinggal di kampung dan bukan untuk berniaga seperti franchise KFC.
Kita perlu bertanya diri kita, adakah sebab kemarahan Si Danny  sahaja maka membuat seorang pekerja KFC berluru-luru dari dapur untuk memukulnya dengan tanpa provokasi lain.
Dalam kenyataan kenyataan media, di cakap oleh pemimpin baruah ini yang tiada provokasi berlaku. 
Mustahil. Anak muda ini boleh hilang pertimbangan. Dia juga mesti nyatakan apa provokasi yang dilakukan oleh budak Melayu sehingga si Danny bertindak untuk memaki beliau.


Bila budak Melayu bertindak aggresif, ini mesti dipersalahkan UMNO. 
Kenapa tak di persalahkan contoh buruk yang ditunjukkan oleh orang bermirip rupa Anwar Ibrahim membalun wanita China Babe, maka sebab itu membalun China itu okay kalau Cina itu memaki Melayu dengan perkataan babi dan cibai.


Memang kita tidak mahu menyokong tindakan budak Melayu itu membalun. Tetapi kita juga tidak menyokong cara budak China bodoh dan biadap ini melayan pekerja KFC yang kebetulan berbangsa Melayu. 
Kita juga ingin tahu sekiranya pekerja itu berbangsa Cina adakah Danny akan menggunakan perkataan 'babi' .
Kita tahu memang perkataan babi telah dikeluarkan menurut pengkomen2 tetapi juga kita dapati bahawa youtube asal itu telah di 'buangkan' oleh YouTube administrator, mungkin disebabkan pakatan meng 'dislike' yang terlalu banyak. 
Gerakan terancang oleh pihak tertentu mungkin disebabkan video ini adalah satu bahan bukti yang kuat.
Kenapa setelah dimuatnaik video ini, si Danny ini telah terus meluru ke MP Segambut , Lip Eng dari parti DAP, dan tidak pada MCA ke atau Gerakan, dimana kes ini akan tentu dapat diselesaikan dengan cara baik dan mudah kalau benar lah Si Danny hendak isu ini tidak di politikkan  melainkan ada kesempatan yang hendak di ambil oleh DAP.
Adakah peperangan yang dimulakan oleh Danny ini satu2nya tindakan terancang DAP dalam strategi PRU13 untuk menarik kebencian orang Cina dengan cuba melibatkan UMNO kedalam isu ini?
Saya mempersoalkan kenapa Danny membawa isu ini kepada DAP tidak kepada komponen BN, seperti MCA.


Mungkinkah Danni tahu, he has crossed the line. 
Maka dia lebih rela membawa kepada MP yang dia tahu akan memihak kepada dia dan bukan kepada MCA kerana dia tahu penyelesaian kes ini tidak akan berpanjangan.
Jawapannya, adalah mereka memang mahu isu ini berpanjangan sebagai dirancang.

2 comments:

  1. Kalau nak tahu 13 Mei camne, wahai DAP chauvinistic Chiness, datanglah ke KFC. Kami akan belasah sama lu.
    K F C = Kasi Fuck Cina Cauvinist

    ReplyDelete
  2. Kita org Islam misti sokong siapa yg betul , kalau budak Melayu itu betul maka perlulah semua org Islam menyokongnya tak kira umno ke pas ke atau apa2 ke.

    Ini berbeza dg depa. depa tetap menyokong bangsa depa walaun bangsa depa yang salah.

    ReplyDelete

Blog Archive