Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, January 10, 2012

Apa yang pelik dalam penghakiman tempuhari? 2Peguam kata -Mahkamah telah go 'haywire'. Nasihat Jambu2 Anwar yang baru..

Siamang berjaya memberi ramalan yang boleh dikatakan tepat juga. Mistrial adalag isu teknikal yang boleh lepaskan tertuduh.

Cuba amatkan apa yang diputuskan oleh Hakim dan apa yang pernah diutuskan kepada Anwar bilamana Anwar enggan memberi DNA denga secara rela (kalau betul tak main pukoq Saiful, berikanlah) dan juga bila Anwar masuk kandang saksi tidak mahu di soaljawab.

Kerana hukuman yang boleh diberikan agak berat, maka Hakim telah membuat keputusan untuk tidak jatuhkan hukum. Kerana mereka berdua pernah mengadakan hubungan sejenis tetapi dengan rela hati. Hanya kali ini sahaja Saiful tidak tahan lagi. Jadi, Hakim mengambil kekeputusan yang ini macam kes laki bini dimana setengah kali rasa sedap dan bila tak sedap dah maka si isteri pulak mengadu. Kes gini kalau bercerai dan tidak lah teruk seperti sisuami kena masuk jel selama 20 tahun, hanya disebabkan putus cinta. Ini yang punca dilemma seorang hakim. Adakah kes ini sekarang ini boleh dianggap satu kes jenayah atau kes cinta antara satu pasangan kekasih?

Dua peguam yang telah saya temu beberapa minggu dan hari sebelum 901. Kedua mengatakan bahawa dengan Anwar tidak menjadi saksi maka, bukti akan disandarkan kepada Saiful bukan Anwar sebagaimana dalam proses mahkamah kita yng terdahaulu, maka Anwar seharusnya didapati bersalah.
Peguam kedua amatlah berpengalaman. Beliau berpendapat sekiranya Anwar tidak didapati bersalah maka sistem penghakiman kita akan 'goes haywire'. Kerana kalau tidak , ini kan 'set satu precedence' dimana DNA tidak akan diambil kira dalam apa bukti seperti kes rogol dan membunuh sekiranya kalau tertuduh enggan DNA di ambil, jadi keterangan akan dilakukan oleh sebelah pihak.
Sentimen ini adalh sama dikemukakan oleh seorang pegawai pangkat Mejar, bahawa siperogol kini boleh terlepas dengan hanya tidak mahu memberikan DNA. Tidak kah ini tandanya proses mahkamah kita 'haywire'. Atau Mahkamah kita bebas dan diramaikan oleh hakim yang boleh sewenangnya memberi penghakiman walaupun boleh dilihat gila.

Kesimpulan, kalau ada jambu Anwar yang sekarang hendak bermain cinta dengan Anwar. Nasihat saya hanya satu.

Lain kali kalau kamu henadak bermain jambu tapi lepas itu ingin bertaubat, pastikan kamu ditangkap semasa dalam 'action' seperti terung kelubang kunyit. Dan pastikan kamu ada saksi. Yang molek 4 orang saksi tetapi kalau tidak, 4 CCTV berlainan IP, pun boleh jugak. Untuk dapatkan saksi kamu boleh talipon JAIS, (lah ini Hasan Ali masih jadi exco Selangor) kerana Tim khalwat mereka lebih teratur lagi. Kalau tak da saksi atau CCTV, pastikan kamu boleh ambil gambar dengan handphone tersorok, dan hantar ke Facebook atau Youtube secepat mungkin.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive