Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Saturday, January 7, 2012

Usaha kerajaan dalam mempertingkatkan Kebebasan Akademik. Si Adam dan pengikut Lembunya itu tahu ke maksud Academic Freedom?

Sila lihat iklan dibawah oleh UTM dalam usaha mereka mendokongi kebebasan akademik dengan memberi dana bagi Universiti sokongan kewangan bagi mereka yang kurang mampu untuk membuat PHd.
Setahu saya, tiada pula doktor2 penyelia PHd di serata universiti2 di Malaysia yang kongkong pelajar membuat kajian dan thesis. Tiada pula di university UPSI dan UM dimana E=MC square di tukar ke E= BN Square. Saya lah ni tidak faham apa yang dimasukkan Akademic Freedom. Setahu saya yang membuat kacau ini bukanlah pelajar2 yang 'postgraduate' tetapi hanya mahasiswa yang masih terkial2 untuk mendapat ijazah pertama mereka. Academic Freedom telah pun ada di Malaysia tercinta ini sejak merdeka lagi.
Adakah mungkin maksud mereka, ulasan kurang bernas Si Aziz Bari mengenai akta perlembagaan  itu dianggap sebagai Academic Freedom? Bro, ini tidak ada kena mengena dengan Akademic Freedom, ini ada kena mengena dengan politik. Kerana beliau tidak bercakap atas dasar atas pagar tapi bertujuan untuk menentang kerajaan dan menyokong Pakatan Rakyat. Kebebasan Akademik hanya berkitar diatas penyelidikan.
Yang banyak menyumbang kesejahteraan alam sejagat adalah penyelidikan Sains dan Kejuruteraan dari Universiti2 seperti UNIMAP dan UMP. Banyak medal telah dimenangi universiti2 Malaysia di segenap Expo di seantero dunia.
Sedar lah kamu Mahasewel, semasa kamu semua sedang berdemo, mahasiswa yang bukan Melayu hanya duduk kat universiti dan belajar untuk mendapat markah yang cemerlang. Janganlah guna demonstrasi untuk menunjukkan diri kamu itu pandai dan dapat masuk Univeristi.
Kalau mereka ini masih nak jadi lembu juga boleh lah appy masuk kekandang NFC menggantikan lembu-lembu yang kurang. Win-Win Situation untuk BN dan Pakatan Pembangkang.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive