Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Saturday, May 7, 2011

Kiraan awal menunjukkan banyak kerusi Parliment Singapura jatuh kepada pembangkang

Bolehkah pembangkang mengujudkan situasi politik tsunami di Singapura?
____________________________________________________________
Pembangkang Singapura berkeyakinan


SINGAPURA 6 Mei - Parti-parti pembangkang di Singapura berharap dapat meluaskan lagi bilangan mereka dalam Parlimen menjelang pilihan raya umum esok dengan memberi saingan paling hebat terhadap Parti Tindakan Rakyat PAP).



PAP yang mentadbir Singapura sejak 1959 dijangka akan mendapat undian majoriti selepas memenangi 82 daripada 84 kerusi pada pilihan raya 2006 namun ia bimbang dengan rasa tidak puas hati pengundi terhadap kos tinggi kehidupan, polisi imigresen dan sebagainya.



Hampir separuh daripada 2.2 juta pengundi akan mengundi buat pertama kali, disebabkan banyak kerusi dimenangi tanpa bertanding dalam pilihan raya selama ini.



Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang memohon maaf semalam berhubung beberapa kesilapan dasar dan kekhilafan termasuk kes militan berjaya meloloskan diri dari penjara pada 2008, gagal membendung banjir tahun lalu, harga rumah yang tinggi dan kereta api metro yang sesak.



"Kami sedang melakukan yang terbaik untuk anda dan sekiranya ia memberi masalah kepada anda, kami meminta maaf," kata Lee.



PAP kini berhadapan dengan cabaran terbesar sejak 1960 apabila menyaksikan 82 daripada 87 kerusi yang dipertandingkan, ditentang oleh calon-calon parti pembangkang yang berpendidikan tinggi, usahawan, bekas pegawai kerajaan dan bekas aktivis PAP sendiri.



Inflasi, persaingan ekonomi dari imigran dan pekerja asing, serta jurang yang membesar antara kaya dan miskin, telah menjadi bahan utama kempen pilihan raya kali ini.



Menurut Menteri Luar Negaranya, George Yeo, terdapat 'kebencian' oleh sesetengah pihak terhadap kerajaan dan dasar politik yang dilaksanakan.



"PAP perlu melihat lebih jauh ke dalam mengenai parti itu sendiri dan bagaimana ia mentadbir kerajaan," kata Yeo dalam akhbar Straits Time yang disiarkan Jumaat lalu.



Sementara itu, seorang bekas penggubal undang-undang Singapura, Siew Kum Hong berkata, pihak pembangkang telah melakukan tugas mereka dan kini memberi fokus terhadap misi yang ingin dicapai di samping memberi saingan kepada PAP.



"PAP kini dilihat telah 'kehilangan' sentuhan pengundi," ujar Siew. - AFP



No comments:

Post a Comment

Blog Archive