Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Friday, September 30, 2011

Mentaliti puak pendatang akan sentiasa mempertikaikan kedudukan dan bersikap kurang ajar pada institusi Raja

Sentimen kegeraman saya amat setara dengan Tuan Gelombang Rakyat. Hanya komunis seperti Marx Sabu dan pendatang yang pernah menjadi ahli Parti Komunis yang kata menghormati Parlimen tetapi dibelakang atau depan macam buat tak tahu menghina raja Melayu.
Begini lah/ Kalau Institusi Raja2 pun tidak di hormati masa akan Melayu itu sendiri  akan mereka menghormati.

Cuba fikir, dalam politik Malaysia ini, hanya yang kita dengar adalah dari kisah silam dan sejarah  Tok Kaduk, dimana ramai antara kita ini yang belum lahir lagi. Hanya tinggal sumber dari ibu dan bapa atau nenek dan datuk kita.

Kebanyakkan mereka ini kalau ada yang bijak dan pandai, bekerja dengan Pentadbir Inggeris yang dengan bijaksana mendapat tempat untuk mengurus tadbir hal ehwal Tanah Melayu tanpa orang2 Melayu sedar bahawa mereka di jajah.

Hanya segelinitir orang2 Melayu yang memberontak walaupun bukan dengan cara sistematik tetapi dengan spontan.

Naning War adalah satu-satunya peperangan yang dilakukan oleh Datuk Dol Said yang akhirnya kalah tetapi diberi kedudukan, dengan pencen, dari kerajaan British.

Selain dari itu adalah  peperangan selepas jatuhnya Melaka ke Portugis.

Kita dengar penentangan Panglima Hitam dan orang2 Melayu yang semasa itu berkubu di Johor yang gagal dan akhirnya beliau di tangkap dan dibawa sebagai hamba. Nasibnya menampakkan beliau menjadi orang pertama mengelilingi dunia dengan mengkudakan Ferdinand Magellan. Hebat juga orang Melayu ini.

Setiap kali bila kita melawati muzium atan bangunan yang menempatkan persatuan2 alumni, terdapat banyak gambar digantung yang mempamerkan mereka yang pernah berkhidmat sebelum Perang Jepun .

Ramai mereka ini telah berkhidmat dibawah naugan British walaupun mereka berkhidmat untuk kerajaan negeri masing-masing.

Ramai juga pembesar2 negeri berkhidmat dibawah Penasihat British, adakah mereka ini juga pengkhianat yang dilabelkan oleh Marx Sabu dalam mengangkatkan Marx Indera sebagai perwira.

Lim Guan Eng tidak peka bahawa dengan beliau bersama Marx Sabu menegakkan benang yang basah, maka mereka ini telah menderhaka dan menghina Raja-Raja dan orang Melayu tahap maksima.

Inilah mentaliti pendatang yang sering menyebut Malaysian Malaysia atau berminda penjajah berslogan PAS for All.

Baca lah juga artikel dari Gelombang Rakyat
__________________________________________________________________________________________
Haa... Inilah dia Khalifah yang dijulang PAS.. Bercerita dok hina Johor sampaikan lupa bahawa Negeri itu berSultan. Dia ingat Johor macam Penang. Lim Guan Eng naik panik Sultan murka dengan kenyataan beliau. Sejak Pakatan memerintah beberapa Negeri, Sultan banyak kali campur tangan. Yang murka tu murka. Boikot program pun ada. Tak berani salahkan Sultan, disalahkan UMNO pula. Buka balik cerita lama sekitar akhir 1980an. Itu sahaja modal Pemimpin2 Pakatan yang sudah tak tahu apa lagi yang dipakat. Mat Sabu dok kerja lambung Lim Guan Eng yang katanya lebih Islam dari Pemimpin UMNO. Orang kalau sudah anti UMNO, sebelum mati sempat lagi ludah kat UMNO. Bangga dengan 'adik angkat' dia ' Si Umar versi Komunis ini. Target nak tawan Malaysia. Punya kemaruk nak tawan Malaysia sampai lupa prinsip masing2. Bila penyokong nak protes baru terpinga2 nak pertahankan prinsip. Sudahlah Guan Eng. Jagalah Penang tu elok2. Masjid di Negeri tersebut lepas ni nak mengaji tak boleh pakai speaker. Selang 2 3 tahun kalau kembali perintah azan dihadkan pula tidak melebihi 1 km agaknya. Akhirnya, tiada kedengaran azan terus. Tapi tak mengapa, elaun Bilal dan Imam tiap2 tahun dinaikkan. So, tak ada masalah kot setakat nak buang speaker. Tarak hal punya lah.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive