Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Saturday, September 17, 2011

Berpolitik politiklah tapi janganlah sampai kita jadi dayus

Kita seringkali diwawarkan yang dalam politik itu tiada kawan dan tiada lawan.

Ungkapan itu amatlah benar kerana dalam Islampun kita di galakan bermuafakat dan bermusyawarah. Bila kita berbincang dalam satu isu, akan ada sentiasa 'trade off' atau bertolak ansur dalam menentukan penting satu faktor keatas yang lain dalam kita mebuat apa-apa tindakan atau keputusan strategik dimana kadangkala kita perlu bertolak ansur dalam sesetengah isu. Maka kadang2 itu adalah perkumpulan yang tidak formal.

Gerak kerja dalam satu politik adalah untuk menyebarkan ideoloji , megurus parti dan gerak kerja ahli-ahlinya agar ahli-ahli itu akan sentiasa mertabatkan parti itu samada di pusat atau di bahagian atau cabang-cabang dan juga cawangan-cawangannya.

Acapkali bila ada apa-apa aktiviti dibahagian atau di cawangan peruntukan diturunkan semata-mata untuk bersama rakyat. Dan Imej parti itu pula mesti ditabalkan seadanya tidak perlu disuruh dan tidak perlu diajar.

Seringkali kita akan dapati, ada sesetengah ahli atau ketua, akan secuba sedaya upaya untuk menaikkan namanya, lebih-lebih lagi pada yang bagi pandangan mereka,  lebih berkelayakan.

Dan ada pula kerana terlampau kemaruk nak jadi calun maka tidak akan menghiraukan maruah pusat ataupun bahagian dan lupa atau sengaja buat-buat lupa bahawa mereka ini diamanahkan untuk mencapai objektif dan maka perlu menjaga maruah parti dan bahagian. Hatta, timbul lah penipuan demi penipuan, kuda demi kuda, A kuda B, B kuda A, sampai terlampau acapkali. sikuda itupun tidak tahu yang mereka ini menguda atau dikuda.

Berpolitik mesti ada harga diri. Mesti berhemah. Dalam kita ingin mengharungi populariti janganlah kita menjadi dayus. Bila kita di permainkan acapkali, kita sibuk pulak nak berpolitik, walhal dalam sistem parti memang sudah ada tertera peraturan-peraturan yang telah ditetapkan.

Parti dipermainkan. Dana parti tapi aktiviti untuk semata2 mempopular NGO sendiri. Lembu punya susu sapi dapat nama.

Objektif aktiviti dalam memenangi pilihanraya di pinggirkan. Gerak kerja dan perjuangan untuk parti dan bangsa di pinggirkan,
Semangat pasukan diketepikan. Hanya yang penting, kepentingan diri sendiri untuk menjadi calun.

P/S Kalau dah jadi winnable, tak payah ada jentera kot. Jamuan parti lain, yang dapat nama parti lain. Adakah itu dayus namanya? Saya tak tahu sebab sayapun dah konpius.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive