Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, June 12, 2012

Diskriminasi Rohingya boleh mencetuskan perang atas Islam dan Melayu Kedah di Tanah Seri (Tennaserim)


Salah satu misteri dunia, dimana datangnya kaum Rohingya sebenarnya. Sama juga dengan kaum Roma, dan kaum Gypsy yang lain. Misteri ini adalah punca kaum ini di diskriminasikan di Burma baik di Bangladesh..
Di tanah seri, Melayu Kedah amatlah mundur tidak seperti melayu Kedah dari Semenanjung Malaysia. Kita takut perang Buddhist dan Islam akan turut dirasa oleh kaum Islam yang lain.
ASEAN perlu campur tangan kerana sekiranya masaalah tidak dibendung maka ia akan mengancam kestabilan ASEAN, terutamanya diSelatan Thailand yang juga diancam oleh peganut Buddaha yang eksterim.
______________________________

The Rohingya, whom the BBC calls “one of the world’s most persecuted minority groups”, are the little-publicised and largely forgotten Muslim people of the coastal Rakhine state of western Myanmar. Their historic lineage in Rakhine dates back centuries, as fishermen and farmers.

Over the past three decades, the Rohingya have been systematically driven out of their homeland by Myanmar’s military junta and subjected to widespread violence and the total negation of their rights and citizenship within Myanmar. They are a stateless Muslim minority.


Sila lhat ke blog Doktor dari Wangsa Maju . Di Sini. Dan juga wiki.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive