Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, November 8, 2011

Apa punya loyar Ambiga dan anak Mantan PM, tak faham makna Pesta atau Festival?

Hari ini kita di saji (TheSun, P2, 8-Nov-2011) dengan berita Datuk Ambiga, mantan Presiden Majlis Peguam Malaysia dan Marina Mahathir, ingin menyaman TV3 kerana salah lapuran stesyen TV bahawa Sensualiti Merdeka adalah pesta seks bebas.
LGBT adalah singkatan Lesbian, Gay, Bi-Sexual (bukan Bapuk), Transeksual  atau tri-seksual. Setahu saya tidak ada perkataan selain dari 'bebas' yang boleh menggantikan perkataan 'merdeka'. Perkataan merdeka pula digunapakai untuk memberi kiasan satu perayaan.

Perkataan Asal perkataan pesta pula adalah dari perkataan latin fiesta yang mungkin dipeinjam dari perkataan Portugis digunapakai oleh Bahasa Melayu setelah Portugal menawan Melaka.

Dari http://dictionary.reference.com/browse/festival

fes·ti·val   /ˈfɛstəvəl/ Show Spelled[fes-tuh-vuhl]



noun


1.a day or time of religious or other celebration, marked by feasting, ceremonies, or other observances: the festival of Christmas; a Roman festival.


2.a periodic commemoration, anniversary, or celebration: an annual strawberry festival.


3.a period or program of festive activities, cultural events, or entertainment: a music festival.


4.gaiety; revelry; merrymaking.
 
Maka tidak salah bila TV3 mengantikan perkatan Festival Seksualiti Merdeka kepada Pesta Seksualiti (atau seks) Bebas kerana apa yang digambarkan adalah seks yang dilakukan mengikut pilihan sendiri.
 
Walaupun secara amnya, masyarakat di Malaysia tidak ambil hal sangat samada seseorang itu ingin melakukan seks dengan apa cara sekalipun. Menungging ke, enampuluh sembilan ke, tetapi bila bila mana ada sekumpulan yang ingin mengangkatkan aktiviti luar tabii manusia kesatu aras kebudayaan dan kebanggaan maka kita sebagai masyarakat yang berteraskan keagamaan wajib bertindak menentang acara2 kejahilan ini.
 
Kita menghormati hak LGBT tetapi jangan mula ingin menggunakan hak kebebasan dan toleransi ini untuk menarik gulungan2 yang kurang berpelajaran agama untuk menjadi Jantan jadian, dan betina jadian.
 
Kita sudah puashati dengan Harimau jadian, si Tora, menjadi lambang mistik di Malaysia kita yang tersayang.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive