Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Thursday, April 19, 2012

PTPTN: walau negara yang kaya sekalipun Perlajaran tinggi percuma adalah satu idea yang tidak baik untuk negara

Masih ada lembu-lembu gila yang tak faham mengapa free university education adalah satu idea yang gila.
Meskipun kalau kerajaan mempunyai duit bertrillion, idea untuk melenyapkan hutang mahasiswa atau membubarkan PTPTN bukanlah satu yang boleh dikatakan bernas.
Idea ini timbul dari orang yang tidak pernah dalam hidupnya pemikiran mereka di uji, kerana mereka tidak pernah mendambarkan gulungan proffesional yang berkualiti tinggi.
Kita mahu 'high income society' maka high education mestilah yang menemui kehendak industri dan bukan sekadar untuk mendapat kertas agar senang mendapat kerja sebagai apa-apa eksekutif.

Sekiranya, perlajaran tinggi adalah percuma dan dibiayai oleh kerajaan maka, sijil ijazah, masters atau phd akan tentu tidak ada nilainya.
Nilainya sesuatu sijil bagi satu individu itu akan menjadi lebih bermakna sekiranya pelajar itu kerat tenaga kepada tahap maksima, agar mereka menjadi seorang saintis atau proffesional yang berkaliber tinggi dalam memenuhi kehendak industri, yang kini mendambarkan graduan2 yang qualiti tinggi agar untuk pastikan syarikat Malaysia dapat bersaing di pasaran dunia.
Bila dapat percuma maka kualiti mahasiswa akan tentu menurun kerana tidak ada 'the survival faktor'.
Dengan imbuhan oleh kerajaan kepada mereka yang mendapat first class dikecualikan dari membayar balik, akan dijadikan ini sebagai satu dorongan untuk di capai oleh mahasiswa.

Di India, tiada sistem perlajaran tinggi percuma, mengapa programmer mereka ini lebih berkualiti ?

Dalam usaha kerajaan untuk membangunkan ekonomi, maka professional bermutu tinggi lebih diperlukan dan bukan graduan2 yang hanya lulus cukup makan atau ala kadar.
Kerana graduan2 yang kita mahu adalah graduan yang berdaya saing dan bekerja keras untuk kita terus maju dan makmur.
Lembu-lembu gila hanya nampak peti undi dan bukan nasib graduan2 kita agar dikemudian hari adalah yang tergulung dalam kalangan professional glokal yang berdaya saing.

Sumber: Badut

No comments:

Post a Comment

Blog Archive