Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, December 27, 2011

Bukan Di Utara Malaysia sahaja, MAK YONG juga popular di Batam

Dulunya jajahan Johor dan Melaka

Culture

Even if Batam is multi-ethnic it is still the Malayan culture and Islam which forms the root of the local culture. Both daily life and the ceremonies have religious and mythical elements, expressed in dance, music and other forms of art. Some of the most popular traditional dances are Jogi Dance, unique for Batam, Zapin Dance, which reflects strong Arabic influence, Persembahan Dance, to welcome honored guests and Ronggeng Dance, where the guests can be invited to come up and join the dance and song.

The Mak Yong drama is a dance and song performance which tell the story about a country named "Riuh", commonly believed to be the origin of the name of the Riau province.

This country is governed by a wise and popular king, who one day to his surprise and embarrassment is told that his princess have given birth to an animal called "Siput Gondang" (the gondang snail). Upset by this he orders the newborn to be expelled to the jungle. A couple of years later he is told that the snail has begun to grow, and he asks for the snail to be brought to the Royal Palace where the shell is broken. To his surprise and joy he can see a beautiful princess appear from the broken shell, and he names her Putri Siput Gondang (Princess Siput Gondang), celebrations are then held for seven days and seven nights.

Di Sini



Mak yong diasaskan di Kerajaan Pattani yang kini merupakan sebahagian daripada Thailand. Oleh kerana ia diwarisi secara lisan dikalangan kampung, usia sebenar Mak Yong tidak dapat dipastikan. Bagaimanapun, fakta yang ia bebas daripada pengaruh-pengaruh luar menunjukkan ia sekurang-kurangnya berusia 800 tahun dan hampir pasti lebih awal lagi. Menurut Hikayat Patani Mak Yong dibawa ke Kelantan lebih 200 tahun dahulu. Dari situ ia berkembang ke Kedah dan negeri-negeri lain.
Lagenda biasanya mengaitkan tarian dengan semangat padi yang digelar Mak Hiang tetapi yang lain mempercayai ia dicipta oleh makluk digelar Semar. Para sejarahwan tidak pasti samaada Mak Yong berasal dari tradisi rakyat atau teater istana. Sungguhpun begitu ia ditonton oleh semua lapisan masyarakat untuk menghormati semangat padi, berterima kasih bagi tuaian atau merawat penyakit.
Semasa di Patani, Mak Yong biasanya dipersembahkan di istana sehingga 1920 di mana ia sering dipertontonkan dikalangan orang biasa.

Pada awal abad ke-20, tarian Mak Yong mula berkembang ke merata-rata kampung tanpa naungan istana. Punca utamanya adalah kerana kedatangan British ke Kelantan telah mengurangkan kedudukan ekonomi raja-raja ini. Faktor inilah yang mengakibatkan kemerosotan mutu persembahan dalam generasi kedua, iaitu zaman selepas Bah Air Merah pada tahun 1926 hinggalah tahun-tahun 1950-an. Unsur-unsur komersil pertunjukan Mak Yong telah memperalatkan nilai-nilai estetik klasik yang ada dalam Mak Yong. Persembahan Mak Yong yang diadakan dengan cara pemajakan akan bermula dari pukul 8.30 malam hingga pukul 11.00 malam sahaja. Kemudian, persembahan diberhentikan dan alat-alat muzik biola dan akordion menggantikan rebab dan serunai untuk memainkan lagu-lagu joget. Penonton-penonton akan naik pentas untuk menari joget dengan penari-penari Mak Yong.
Nilai moral penari-penari Mak Yong juga mula merosot. Banyak sekali kisah-kisah sumbang di antara penari-penari Mak Yong dengan penonton-penonton selepas selesai persembahan Mak Yong, dan perceraian di kalangan suami isteri dan anak-anak Mak Yong merupakan satu perkara yang biasa sahaja. Malah ada di kalangan penari Mak Yong yang berasa bangga dengan jumlah bilangan suami yang dapat dikutip oleh mereka. Pandangan masyarakat terhadap penari-penari Mak Yong mula merosot dan mula hilang kepercayaan terhadap moral mereka. Keadaan ini mempercepatkan lagi kejatuhan imej Mak Yong.
Di Sini

Cheapo Kegiatan Malam untuk China Hokkien dari Singapura.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive