Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Thursday, February 3, 2011

Pengajaran untuk rakyat Malaysia dan Bukit Antarabangsa dari demonstrasi jalanan Tunisia dan Mesir

Banyak pengajaran yang kita boleh dapat dari peristiwa yang melanda Tunisia dan Mesir sejak akhir-akhir ini.
Walau bagaimanapun ada perbezaan diantara situasi-situasi yang berlaku di negara-negara Arab ini.
Di Tunisia, presiden yang mementintah sebelum demonstrasi jalanan berada di tapak pemeritanhan terlampau lama dan mengadakan banyak perubahan tatacara pilihanraya yang berat sebelah. (Di sini) dan di sini oleh Astora. Tindakan penjaja sayur itu tidak dirancang oleh mana2 pihak politik. Maka luahan2 hati penjual sayur ini adalah spontan (SBA: Pada pandangan ulamak, perbuatan membunuh diri adalah haram), dan tindakan ini telah  menyentuh hati dan perasaan penduduk2 Tunisia yang sekian lama merasa diri mereka di tindas.

Di Mesir, walaupun seramai 2 juta rakyat Mesir nerhmipun di Kahirah, tindakan ini pada hakikinya, telah di tiru oleh segelintir pembangkang dengan tujuan untuk mengguling Mubarak dan ambil alih kerajaan, berbeza dengan di Tunisia tindakan demonstrasi jalanan hanya tujuan untuk menggulingkan Presiden dan bukan untuk menyokong mana2 parti pembabngkan.

Jadi tidak hairan lah kita sekiranya di Mesir, usaha penunjuk2 perasaan kini telah menyebabkan tumpahan darah kerana masih ada 'silent force' atau 'majority ' yang berpihak kepada Mubarak dan kini telahpun turun padang untuk menunjuk kuat. Ini menyebabkan ramai pro -Muslim Brotherhood protesters yang cedera dan ada yang mati.

Kesimpulannya dan pelajaran asas yang boleh kita di Malaysia belajar, tiap2 parti kalau nak buat demonstrai jalanan itu janganlah terlampau-lampau macam tak ingat dunia dan jangan sangat sampai boleh pihak lawan anda terbuak2 marah , hilang sabar, dan akan berfikir "Kami pun boleh turun".

Nasihat pada Pakatan Rakyat, "Kamu boleh turun, kamipun boleh turun!". Tapi yang sedihnya yang turun hampir semua melayu. Kalau matipun Melayu.

Tepuk, Guan Eng. Tepuk!!!

P/S Pantun Naik Turun

Minah Naik Munah Turun
Munah Naik Minah Turun
Munah tak Naik Minah tak Turun
Siapa yang naik siapa yang turun.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive