Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, January 4, 2011

If ain't broken why fix it? Menteri sedia kaji tukar nama Harimau Malaya

Menteri sedia kaji tukar nama Harimau Malaya


PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan bersedia mendengar pandangan orang ramai mengenai cadangan untuk menukar gelaran Harimau Malaya untuk pasukan bola sepak kebangsaan kepada Harimau Malaysia, yang dikatakan lebih mencerminkan konsep 1Malaysia.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, pertukaran nama gelaran Harimau Malaya kepada Harimau Malaysia, bagaimanapun bermakna rakyat perlu melupakan analogi di antara pasukan negara dengan spesies Harimau Malaya, yang terkenal dengan sifat keberaniannya.

''Sekiranya ada orang yang mahu tukar nama kepada Harimau Malaysia, maka kita perlu lupa perkaitan pasukan kita dengan sebarang spesies binatang, kerana tidak terdapat spesies Harimau Malaysia di dunia.

''Saya bersifat terbuka dan jika pertukaran gelaran ini dapat membakar semangat 1Malaysia dan menyatukan rakyat, kita boleh lakukannya," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan Jalur Gemilang kepada wakil pengakap Malaysia yang akan menyertai Persidangan Pengakap Sedunia di Brazil pada 9 hingga 14 Januari ini.

Sebuah akhbar tempatan melaporkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dari Sabah meminta gelaran Harimau Malaya diubah kepada Harimau Malaysia, bagi mencerminkan semangat 1Malaysia serta perpaduan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.


Mengulas lanjut, Ahmad Shabery berkata, Indonesia menggunakan gelaran Garuda untuk pasukan bola sepak mereka, walaupun gelaran itu tidak melambangkan spesies binatang dalam dunia nyata.

''Garuda bukan sejenis binatang tetapi ia merupakan burung mitos dalam penulisan Sanskrit yang tidak pernah wujud," katanya.

Beliau bagaimanapun menasihatkan orang ramai supaya tidak terlalu beremosi apabila menyentuh mengenai penggunaan gelaran Harimau Malaya.


''Penggunaan gelaran Harimau Malaya seperti juga dengan penggunaan gelaran Seladang, ia tidak melambangkan kawasan geografi, tetapi melambangkan sifat positif haiwan itu.

''Penggunaan gelaran Harimau Bengal dan Harimau Sumatera masing-masing di India dan Indonesia juga tidak terhad kepada wilayah tertentu," katanya.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive