Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Monday, January 17, 2011

Apakah dengan penguguran perkataan Pariah akan mengubah persepsi lain terhadap kaum India?

Apa itu pariah?

Definisi dari wiki:
An outcast



A member of the Paraiyar (Pariah caste) in Hindu society

Pariah group (mathematics), the six ( J1, J3, J4, O'N, Ru, Ly) of the 26 sporadic groups that are not contained in the Monster group.

Pariah state, a country whose behavior is out of line with international norms

Pariah dog, a breed of canine

Pariah (album), a 2005 music album by Naglfar

Pariah (song), a song by Danielle Dax taken from the 1984 album Jesus Egg That Wept

Pariah (song), a song by Lamb of God

Pariah (song), a song by Scar Symmetry

Pariah (song), a song by "E-Town Concrete"

Pariah (song), a song by "dredg"

Pariah (song), a song by UnterART

Pariah Dark, a fictional character from Danny Phantom

Pariah (comics), a DC Comics character

Pariah (video game), a video game for PC and Xbox

Pariah (1998 film), a film by Randolph Kret

---
Perkataan pariah walaupun masih diguna pakai oleh masyarakat Malaysia , ia hanya melibatkan hanya segelintir dari masyarakat di Malaysia. Selalunya, bersabit dengan kelakuan seorang yang berbangsa India yang mana perwatakannya tidak serupa dengan manusia yang bersopan santun.
Kita tahu perkataan pariah selalunya disabitkan masyarakat India bukan ugama Hindu. Buktniya, ada kewujudan sistem kasta didalam masyarakat India Muslim. Ini adalah saki baki cara penilaian  orang2 India terhadap segelintir masyarakat kaum India walaupun mereka ini berlainan Ugama. Kalau kita tengok filem Bobby atau filem2 yang dimana berthemakan kasta, kita lihat bagaimana sistem Kasta ini dipraktikan disetiap ugama di negara India, dan Pakistan,walaupun mereka ini berugama Islam.
Sekiranya, Pariah ini adalah dalam konteks Hindu, maka orang2 Melayu dan orang HIndu dari Bali sekarang seharusnya masih mengamalkan sistem kasta tersebut.
Apa yang boleh di simpulkan adalah perkataan pariah sekarang dilebih bersabit dengan perangai sesetengah orang India yang kaki mabuk dan kurang adap dan kurang ajar.
Jadi, walaubagaimana kita ubahkan perkataan pariah kepada perkataan yang lain seperti Harijan,maka perkataan itu akan menjadi satu perkataan yang membawa maksud yang sama. Umpamanya, Keling, yang dahulu bermaksud orang India dari Kalinga. Dan di Sarawak pula, mereka2 ini dipanggil Tambi.
 
Pada saya, tidak perlu diubahkan perkataan pariah itu, kerana apapun di ubaha tidak akan mengubah persepsi kaum2 lain terhadap orang-orang India yang bersifat kurang ajar, biadap dan/atau kaki mabuk.
 
SBA
 
P/S Mana yang lebih pariah, mereka yang datang ke Malaysia kerana mahu melarikan diri dari satu sistem yang oppresif atau orang-orang India yang telah kini mendapat kuasa, kesenangan yang kini lupakan diri, asal usul dan perjuangan leluhur mereka menentang sistem kasta di India.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive