Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Tuesday, September 21, 2010

Diantara yang tertera dibawah ini, manakah syarikat bumiputera ini yang pernah menolong usahawan-usahawan bumiputera setimpal dengan projek yang mereka dapat atas nama syarikat bumiputera ?

Diantara yang tertera dibawah ini, manakah syarikat bumiputera ini yang pernah menolong usahawan-usahawan bumiputera setimpal dengan projek yang mereka dapat atas nama syarikat bumiputera?

1. Sapura Group of Companies (Choleric)

Walaupun sedikit sebanyak, Sapura telah mengujudkan ramai usahawan2 Bumiputera, tapi tidak secara 'rasmi'. Sapura banyak menghasilkan usahawan2 dari 'disgruntled' employee yang bertanding terus dengan Sapura. Kebanyakkan didalam bidang teknlogi. Sepatutnya, Sapura mengujudkan 'Value Chain' dalam Industri Pertahanan agar bumiputera akan sentiasa maju dalam industri ini. Ini akan menerbitkan saingan yang lebih kuat dan menafaat kepada syarikat-syarikat bumiputera yang lain.

2. Heitech Padu (Sanguine)

Disebabkan penubuhan syarikat ini hanya lah semata-mata untuk keuntungan (for profits), maka syarikat ini berwatakan bagai orang tengah sahaja (atau Program Management). Jadi ruang untuk syarikat bumiputera untuk bekerjasama dengannya amat besar.

3. System Consultancy Services Group of Companies (Melancholic)

Desas desus mengatakan SCS adalah pernah dikuasai oleh parti pembangkang, tapi walaubagaimanapun masih mampu meraikan kontrak lanjut dari kerajaan BN selama 5 tahun. Syarikat putaran dari Sapura, walaupun kalau nak dikirakan jurutera Melayu agak ramai tapi hampir kesemua dibayar
gaji tinggi dan sudah berada dalam 'Comfort Zone' maka kalau nak mereka ini jadi usahawan, macam jauh panggang dari api.

Kita boleh pelajari , salah satu cara untuk monopoli ialah dengan membayar mereka2 ini gaji tinggi supaya mereka ini tidak akan rasa nak cuba mencuba menjadi usahawan.

Didengarkan, disgruntled employees yang tinggalkan syarikat, banyak yang telah berjaya.
4. Hatimuda (Phlegmatic)
Didengar baru dapat projek kerajaan. Adakah in juga satu lagi syarikat melayu yang hanya melaungkan, "kami syarikat Bumiputera" tapi tidak mahu menolong usahawan2 bumiputera yang lain.
Ada yang mengatakan, syarikat yang baru nak naik ini lebih mengagungkan teknologi asing, kalau ini benar maka jangan haraplah syarikat bumiputera yang lain hendak dapat projek kecil-kecil dari syarikat ini.
Mungkin setelah di belengu kegagalan, syarikat-syarikat sebegini akan cuba meminta tolong dari syarikat-syarikat Melayu yang lain, konon Melayu tolong Melayu, tapi satu slogan yang tidak kedengaran bila syarikat-syarikat sebegini dapat kontrak dari kerajaan.

5. AMCORP(Melancholic)

Samada syarikat ini bertaraf bumiputera, hanya Allah sahaja yang tahu. In jugak syarikat seperti Heitech padu, tapi agak susah jugak syarikat bumiputera hendak mendapat projek.

6 dll akan di tertera dalam posting akan datang

Nampaknya banyak syarikat2 Bumiputera selain memberi pekerjaan kepada Bumiputera, tidak ada dari segi lain seperti mengajar anak2 bangsa dari segi keusahawanan. Walaupun Sapura mungkin ada memberi peluang pada syarikat bumiputera yang lain, tapi syarikat ini sejak kebelakangan kurang memberi tumpuan untuk mengujudkan Value Chain Industri Bumiputera.

Apa boleh dikatakan, tiada syarikat gergasi bumiputera yang ada mengujudkan skim 'Menolong Usahawan Bumiputera'. Kebanyakannya adalah berdasarkan masuk ikut tombolok masing-masing dahulu baru nak difikirkan tolong menolong usahawan2 bumiputera yang lain.

Polisi kalau boleh bayar mereka ke 'comfort zone' agar mereka tidak kacau dalam projek masa hadapan. Tidak ada rancangan tersusun untuk mengujudkan 'Rangkain Nilai' dalam industri Pertahanan adalah satu faktor mengapa kurangnya usahawan2 bumiputera yang berjaya dan daya saing yang tinggi.

Apa yan perlu adalah kerajaan mengwujudkan, satu syarikat Bumiputera Induk yang mempunyai pelan Rangkai Nilai Industri yang teratur. Bilamana Value Chain sesuatu Industri di kuasai oleh Bumiputera maka masa itulah Bumiputera dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain.
Mengujudkan 'Rangkain Nilai' bagi Hab Halal adalah juga satu peluang baik untuk Bumiputera bersaing dengan syarikat bangsa asing yang lain.

Notabene: (Source - http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Temperaments)
Sanguine



The Sanguine temperament personality is fairly extroverted. People of a sanguine temperament tend to enjoy social gatherings, making new friends and tend to be quite loud. They are usually quite creative and often daydream. However, some alone time is crucial for those of this temperament. Sanguine can also mean very sensitive, compassionate and thoughtful. Sanguine personalities generally struggle with following tasks all the way through, are chronically late, and tend to be forgetful and sometimes a little sarcastic. Often, when pursuing a new hobby, interest is lost quickly when it ceases to be engaging or fun. They are very much people persons. They are talkative and not shy. For some people, these are the ones you want to be friends with and usually they become life long friends.






Choleric


A person who is choleric is a doer. They have a lot of ambition, energy, and passion, and try to instill it in others. They can dominate people of other temperaments, especially phlegmatic types. Many great charismatic military and political figures were cholerics. They like to be leaders and in charge of everything.






Melancholic


A person who is a thoughtful ponderer has a melancholic disposition. Often very considerate and get rather worried when they could not be on time for events, melancholics can be highly creative in activities such as poetry and art - and can become occupied with the tragedy and cruelty in the world. A melancholic is also often a perfectionist. They are often self-reliant and independent; one negative part of being a melancholic is sometimes they can get so involved in what they are doing they forget to think of others.






Phlegmatic


Phlegmatics tend to be self-content and kind. They can be very accepting and affectionate. They may be very receptive and shy and often prefer stability to uncertainty and change. They are very consistent, relaxed, rational, curious, and observant, making them good administrators and diplomats.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive