Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Wednesday, August 3, 2011

Kenapa orang Islam perlu tentang PAS.


 

Shi'ism


The name "Shi'ism" is derived from the Arabic phrase "shi'at 'Ali," which literally means the partisans or party of 'Ali (d. 661). The cousin and son-in-law of the Prophet, 'Ali was believed by most Muslim historians (but not all) to be the first male to embrace the Prophet's message of Islam. His partisans were those who believed that 'Ali was the rightful successor of the Prophet and that 'Ali had been chosen by the Prophet to succeed him in his role as the political and spiritual leader of the Muslims. This was in contrast to the belief of the Sunnis, who did not believe the Prophet had selected 'Ali to serve in that role. The vast majority of Shi'ites are the twelve imam or twelver shi'ites (ithna 'ashari) and live today primarily in Iran, Iraq, and Lebanon. Although it is not uncommon to find Sunni Muslims who are wary of Shi'is, generally Shi'ites are accepted as being authentic Muslims by Sunnis.

Ini adalah salah satu dari banyak artikel yang kita dapat layari dari internet.

Syiah, Shiism, Shiteis semua adalah berbeza perkataan tapi maksud yang sama . Iaitu satu mazhab yang sering kali kita dengar bertentangan dengan ajaran Sunni.

Kesimpulanya ialah Syiah adalah satu mazhab atau serpihan ugama yang berpunca dari politik. Kita pun telah pelajari bagaiamana dunia Islam sudah berpecah diakibat dengan perselisihan politik dari puak Syiah dan ada dari puak SYiah yang sanggup mengkafirkan pengikut Sunni semata-mata untuk pastikan pemimpin atau Khalifah dari keturunan Sayyidina Ali.
Jadi tidak dapat di nafikan bahawa Syiah wujud atas kehendak politik untuk memdapat kuasa dan dari rakusan kuasa maka banyaklah pulak pendapat yang berbeza tentang ugama yang kini telah banyak membahagikan orang Islam dari sudut ugama yang dianuti. Kita lihat sahaja di Iraq, di Syria, di Bahrain semua diatas perbezaan ugama.

Jadi kalau suasana itu diletakan di Malaysia, PAS pun telah diwujudkan diatas nama poltik yang hendak memberi kuasa kepada 'ulamak2' tertentu yang akan sentiasa mengeluarkan fatwa yang berlainan atas dasar kelainan dan ingin menunjukan keunikan semata2 untuk menarik golongan muda dan tua bersama dengan parti politik itu.

Kita harus pelajari dari sejarah diatas kesilapan umat Islam selepas wafatnya Baginda Rasulullah. Kita mesti tolak parti politik yang kononnya bersandar2kan tetapi sering mengeluarkan fatwa yang memisah dan memecah belahkan Umat kerana setiap fatwa ini akan menjadi tiang ugama mereka di masa akan datang. Kalau di biarkan ini berterusan maka tidak mungkin satu hari adalah satu mazhab Islam bernama PAS (Parti Ajaran Syaitan, ada yang berbisik pula).

Renong2kan lah kerana sekarang mungkin ia hanyalah parti, tetapi di masa hadapan ia kan menjadi macam ugama Syiah pulak.

--Dari emel Black Monkey from Kuantan ---



No comments:

Post a Comment

Blog Archive