Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Monday, October 11, 2010

Mingguan Malaysia: Apa itu ‘kuasa Melayu’? — Dr Hassan Ahmad. (Imbasan dari SiamangBukit. Kenapa saya kata hujahan Dr Hassan ini juga ada kelemahannya)

Siamangbukit: Komen saya dalam fon biru

Apa itu ‘kuasa Melayu’? — Dr Hassan Ahmad


September 26, 2010

26 SEPT — Orang Melayu baru sedar bahawa ‘kuasa Melayu’ di negara ini akan pupus, atau setidak-tidaknya Melayu tidak akan berkuasa lagi di negeri ini. Beberapa tanda digunakan untuk membuat ramalan tentang kemungkinan pupusnya kuasa Melayu di negara ini.



Hasil Pilihan Raya Umum (PRU) yang lepas dianggap oleh orang Melayu sebagai salah satu tanda terhakisnya kuasa politik Melayu apabila Umno dan rakan-rakannya dalam Barisan Nasional (BN) hilang kuasa majoriti 2/3 dalam parlimen dan jatuhnya negeri kuasa Umno sejak kemerdekaan ke tangan Pas atau gabungan parti-parti Pakatan Rakyat, dan hilangnya pengaruh politik Umno di Pulau Pinang. BN mula-mulanya kalah di Perak tetapi disebabkan tiga orang anggota DUN PR keluar parti dan menjadi anggota DUN mesra-BN, maka Mahkamah memutuskan bahawa BN-lah yang layak memerintah di negeri itu. Tetapi orang Melayu kekal memerintah di Kelantan, walaupun parti yang memerintah bukan BN/Umno tetapi Pas.
"Walaupun kuasa di tangan PAS, tapi tindak dan tanduk tiada yang mencerminkan kuasa Melayu. Dan Melayu masih tidak jugak kukuh dari segi ekonomi dan daya saing diperingkat kebangsaan. Penyelamat Melayu atau orang-orang Islam di sini dari segi ekonomi adalah kerana orang Melayu ramai dan tiada tarikan pembesaran ekonomi kaum bukan Bumiputera untuk berniaga dengan pesat di sini."

Orang Melayu mungkin mengenang akan kuasa yang diwarisi oleh orang Melayu dari sejarah pemerintahan Melayu di negeri-negeri Tanah Melayu. Sejarah sebelum kemerdekaan menunjukkan bahawa sejak zaman berzaman, sebelum kedatangan penjajah Inggeris, yang memerintah di Tanah Melayu bukan orang lain tetapi orang Melayu, kerajaan Melayu, raja-raja Melayu, pembesar-pembesar Melayu. Benar, sejak Perjanjian Pangkor tahun 1874, British mulai ‘mencampuri’ urusan pentadbiran negeri Melayu, terutama di Negeri-negeri Melayu Bersekutu atau Federated Malay States. Tetapi sejarah itu tidak menunjukkan bahawa kuasa pemerintahan Melayu jatuh sepenuhnya ke tangan kuasa baru, iaitu kuasa British. Tidak. Raja Melayu tetap bertahta (tidak diturunkan dari tahtanya) dan memerintah walaupun dengan ‘nasihat’ pegawai British. Di Negeri-Negeri Melayu Tak Bersekutu (Johor, Kelantan, Terengganu dan Kedah-Perlis) pentadbiran masih hampir sepenuhnya berada dalam tangan raja Melayu, menteri besar Melayu dan para pegawai pentadbir Melayu. British cuma menjadi ‘penasihat’.

Tetapi akhirnya kerana kelemahan raja-raja dan golongan bangsawan Melayu yang memerintah bersama-sama British itu, kuasa politik Melayu makin lama makin merosot sehinggalah sampai pada tahun 1946 apabila British kembali ke Tanah Melayu (selepas Jepun kalah Perang) untuk mentadbir semula Tanah Melayu dan kemudian cuba mengubah status Tanah Melayu atau ‘British Malaya’ menjadi ‘koloni British’ melalui rancangan Malayan Union-nya.

Orang Melayu seluruh Tanah Melayu bangkit menentang rancangan itu, kerana kalau tidak ditentang Tanah Melayu akan menjadi tanah ‘Jajahan British’, raja-raja Melayu akan hilang hak dan kedaulatannya dan akan dijadikan subject raja British dan bangsa Melayu menjadi ‘rakyat British’ sama seperti halnya dengan Hong Kong, tidak lagi sebagai rakyat raja Melayu atau negeri Melayu. Semasa seluruh bangsa Melayu di Tanah Melayu, termasuk Melayu di Singapura, bangkit menentang rancangan Malayan Union itu kaum-kaum lain tidak menyokong protes itu. Mereka mungkin itu adalah masalah orang Melayu, masalah raja dan negeri Melayu, bukan masalah mereka. Pada masa itu mereka bukan rakyat raja atau negeri Melayu. Mereka adalah ‘orang asing’ atau ‘pendatang’. Jadi, mereka tidak turut membantah kerana menganggap Malayan Union itu ialah masalah Melayu bukan masalah mereka. Barangkali mereka suka Tanah Melayu menjadi koloni British dan mereka menjadi ‘rakyat British’ atau ‘British citizens’.

Malayan Union yang gagal itu digantikan dengan kesatuan baru yang disebut Federation of Malaya yang diperintah oleh raja baru, iaitu the British raj (seperti di India) yang diwakili di Tanah Melayu oleh Pesuruhjaya British sebagai ‘ketua eksekutif’. Tetapi Federation of Malaya itu sebenarnya ialah Federation of Malay States atau ringkasnya Persekutuan Tanah Melayu, bukan Persekutuan Malaya. Ini menunjukkan bahawa ‘negeri Melayu’ tidak dihapuskan seperti yang cuba dihapuskan oleh British melalui rancangan Malayan Union-nya. Ada ‘Negeri Melayu’ bererti ada raja Melayu, ada kerajaan Melayu. Kita menyebut ‘sejarah’ ini untuk menangkis pendapat yang mengatakan bahawa sebelum kemerdekaan ‘Negeri Melayu’ atau ‘Kerajaan Melayu’, atau dengan kata lain ‘kuasa Melayu’ sudah tidak ada lagi. Maka orang pun percaya - dan ini termasuk para pemimim Melayu - bahawa dalam tahun 1957 lahirlah sebuah ‘negara baru’ yang disebut negara Federation of Malaya (kemudian dalam tahun 1963, menjadi ‘Persekutuan Malaysia’), tidak lagi ‘persekutuan tanah Melayu’ atau ‘persekutuan negeri-negeri Melayu’. Ini suatu penghinaan kepada bangsa Melayu yang sudah mempunyai negeri atau negara atau kerajaan sejak sekurang-kurangnya abad ke-13 lagi.

Kemerdekaan

Selepas kemerdekaan, Umno yang pada waktu itu mampu memerintah tanpa bergabung dengan kaum-kaum lain, sanggup berkongsi dengan kaum-kaum lain untuk memerintah negeri ini selepas British meninggalkan Tanah Melayu, demi ‘perpaduan kaum’ (konon!). Dalam PRU pertama (1956), UMNO memenangi lebih daripada 2/3 kerusi Parlimen. Calon-calon dari parti komponen Perikatan, iaitu MCA dan MIC, kalau saya tidak silap, semuanya atau hampir semuanya menang di kawasan yang majoriti pengundinya adalah orang Melayu.

Itulah agaknya yang dimaksudkan oleh Melayu sebagai ‘kuasa Melayu’, iatu kuasa politik Melayu. Tetapi mengapakah sekarang orang Melayu takut ‘kuasa’ itu akan hilang? Apakah yang mereka takut: hilang kuasa Umno atau hilang kuasa Melayu? Dalam Parlimen, orang Melayu masih merupakan golongan majoriti, kalau kita ambil kira kerusi Umno, kerusi Melayu Pas, dan kerusi Melayu dari PKR. Kuasa Melayu untuk terus menjadi pemerintah di negeri ini tidak semestinya bererti kuasa UMNO sahaja.

Hari ini, sudah mulai banyak orang Melayu yang berkata, apa untungnya rakyat biasa Melayu jika Umno terus memerintah. Mereka melihat sebahagian orang Melayu yang berkuasa dalam Umno sudah tidak ada semangat dan jiwa Melayunya lagi, seperti ibu bapa mereka yang berarak menentang Malayan Union. Mereka dilihat tidak berani lagi ‘memperjuangkan’ nasib bangsa Melayu; Umno baru ini dilihat semakin menyerah dan bertolak ansur dengan apa sahaja kehendak dan tuntutan orang bukan Melayu, termasuk hal-hal yang mereka tidak tuntut namun diberikan juga, konon untuk mengambil hati orang bukan Melayu, sedangkan tuntutan Melayu dituduh sebagai tuntuan ‘rasis’. Sama ada ini hanya persepsi orang Melayu terhadap UMNO sekarang atau ini memang kebenaran, Umno kenalah kaji dengan jujur dan secara rasional untuk mengetahui sebabnya yang sebenar. Maka dalam keadaan nasib Melayu yang tidak menentu ini, lahirlah NGO Melayu yang dituduh ‘rasis’, iaitu Perkasa. Menurut Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perkasa lahir kerana mereka menganggap Umno tidak lagi sanggup atau mampu mempertahankan hak dan kepentingan bangsa Melayu.

Dalam PRU yang lepas banyak penyokong tradisional Umno lari ke parti-parti lain, khususnya Pas. Apa sebabnya? Apakah mereka sudah kecewa dan hilang kepercayaan kepada Umno sebagai parti yang dapat membela nasib mereka atau apakah mereka percaya bahawa Pas dapat menjadi parti Melayu sebagai alternatif kepada Umno? Dasar-dasar apakah yang dibawa oleh Pas yang menarik perhatian mereka?
(Satu lagi masaalah disini untuk orang Melayu, PAS jugak dalam masa ini tidak menunjuk atau sengaja tidak memperjuangkan hak Melayu. Hak bukan sahaja dari ikrar perjuangan yang mungkin retorik tapi tindakan menyokong DAP dalam hal ehwal tanah juga mencermin samada mereka bersekongkol dengan DAP dalam menolak memperjuangkan hak-hak Melayu. Banyak hujahan DS Nizar amat mengelirukan dan anti-Melayu."
Masalah

Saya rasa masalah ‘kuasa Melayu’ tidak terletak pada mana-mana parti politik Melayu atau pada soal ‘kuasa politik’ parti semata-mata. Kuasa politik bukan ditentukan oleh parti politik tetapi oleh rakyat, oleh pengundi. Sama ada kita suka atau tidak suka inilah demokrasi. Kuasa politik bukan terletak pada UMNO, atau Pas, atau DAP atau PKR tetapi pada rakyat. Dan rakyat hari ini, terutama golongan muda - ini termasuk pengundi Melayu yang masih merupakan pengundi majoriti di negara ini - nampaknya tidak lagi memilih parti hanya berdasarkan sentimen kaum tetapi berdasarkan soal sama ada parti itu dapat memerintah negara dengan adil, saksama, seimbang, bersih, cekap dan amanah. Mereka melihat apakah parti itu dipenuhi oleh golongan manusia yang perasuah, orang yang hanya mementingkan diri sendiri, kekayaan sendiri dan kesenangan kaum keluarga dan sahabat handai mereka, atau apakah parti itu dipimpin oleh orang-orang yang bersih dari segala macam rekod moral yang buruk, orang yang bercakap bohong, orang yang lebih mementingkan ekonomi ‘pasaran bebas’, ekonomi mesra pasaran, daripada ekonomi atau pasaran mesra-rakyat. Sehubungan ini saya teringat membaca suatu artikel dalam majalah Newsweek baru-baru ini yang menceritakan dasar ekonomi negeri China. Seorang pegawai tinggi kerajaan China berkata: In China we make the market economy to serve the people and the State, not the market, maksudnya, ‘Di negeri China ekonomi pasaran diarah berkhidmat untuk rakyat dan negara tidak untuk pasaran’. Barangkali kerana inilah China sekarang sedang berkembang untuk menjadi sebuah kuasa ekonomi dunia mengalahkan negara-negara Barat dan Jepun.

(Negara China mempunyai kelebihan kuasa membeli disebabkan jumlah penduduk yang begitu ramai. Dalam konteks Globalisasi , isu 'to serve the Chinese people' tidaklah di terimapakai oleh Perjanjian Free Trader. Free market ekonomi is designed to serve the International Corporation, like Microsoft, GE, Thomson, etc, Malaysia boleh berkata begitu tapi dengan tiada 'puchasing power' seperti orang Republik China, mana dapat kita melaksanakan dengan tentangan dari kuasa2 Barat. It is the survival of the fittest. FT Agreements can dictate how a country that is a signatory to FTA should be run.)

Kalau sesebuah parti Melayu diketahui oleh rakyat semua kaum sebagai parti yang ‘bersih’, yang akan memerintah dengan adil tidak kira kaum, saya kira semua kaum akan tertarik dengan parti itu. Ini soal prinsip, soal moral, bukan soal perkauman.
(Saya rasa mereka yang tamak dari kaum China dan India tidak akan menyokong sebuah parti Melayu yang bersih. Sebab apa saya kata begitu. Sebabnya tiada laungan sedemikian yang dilaungkan oleh mana2 parti bukan Melayu. Isunya bukan bersih, isunya mereka memperlihatkan Malaysia ini di bina oleh kaum2 mereka sendiri sahaja walhal Melayu dilihat sebagai melukut tepi gantang dan tidak layak memerintah.Strategi2 yang dijalankan oleh sekumpulan strategis politik yang diketuai oleh Timbalan Menteri 2 Pulau Pinang telahpun di jalankan sebelum dan semasa pilihanraya umum yang lalu. Mereka mempergunakan media seperti The Star, The Sun dan surat2 khabar bukan berbahasa Melayu. Antara isu yang dipelopori oleh mereka ini adalah mempersoalkan dan merosakkan imej Ketuanan Melayu dan juga dengan sengaja menyalah terjemahkan Ketuanan Melayu sebagai 'Malay Supremacy'. Tindakan yang lain adalah dengan melaung-laungankan kononnya Hindu ditindas melalui Hindraf dan tindakan saman keatas kerajaan British oleh Moorthy di London. Pendapat saya, kita orang Melayu perlu juga menyaman kerajaan British kerana membahawa mereka dan kaum China ke sini dan juga menyaman kerajaan India dan Republik China dan Taiwan kerana membenarkan mereka kesini secara beramai-ramai seperti ada concerted effort untuk menyah-stabilkan kerajaan2 Melayu di sini. Sepatut mereka 2 ini dihantar ke Australia dan New Zealand. Lupakah kita polisi 'White Only' yang ditajakan oleh kerajaan British di Australia? Ini semua adalah strategi untuk melarang kaum China dan India ke Australasia. Kita perlu baca tulisan2 dari Anthony Burgess seperti the "Malayan Trilogy" untuk mendapat imbasan suasana penjajahan dan pengunaan buruh dari India dan China sebagai 'Colonial Stooges' untuk memperkukuhkan penjajahan British keatas orang-orang Melayu yang ketika itu tidak mahu sangat berkerjasama dengan British untuk merogol hasil-hasil semulajadi di Persekutuan Tanah Melayu.)
Jadi, soalnya, apakah dan siapkah yang salah jikalau ‘kuasa Melayu’ akan hilang. Jawabnya ialah, yang salah ialah orang Melayu sendiri, bukan kaum-kaum lain. Diberi kuasa yang banyak oleh rakyat, terutama pengundi Melayu, kuasa itu tidak digunakan dengan baik dan bijaksana; kuasa itu disalahgunakan, sehingga berlaku beberapa banyak skandal berlaku, skandal rasuah, skandal jenayah, skandal ekonomi. Selama 50 tahun orang Melayu mempunyai kuasa untuk mempertahankan hak dan kepentingan Melayu dalam bidang ekonomi, pendidikan, dalam soal dasar bahasa, dalam soal budaya dan lain-lain lagi, tanpa menjejaskan kepentingan kaum-kaum lain yang juga perlu diperjuangkan oleh penguasa-penguasa politik Melayu itu dengan adil dan saksama, sebagaimana dituntut oleh Perlembagaan, tetapi sejak mutakhir ini nampaknya keadaan orang Melayulah yang semakin terdesak. Maka lahirlah badan bukan kerajaan Melayu seperti Perkasa untuk mewakili suara dan keadaan rakyat Melayu yang terdesak itu.
(Rasuah bukan sahaja dilakukan oleh orang Melayu. Tapi di tunjuk ajar dan dilakukan juga oleh orang2 yang Bukan Melayu. Rasuah tidak dihadkan dengan warna kulit. Kenapa harus orang-orang Melayu sahaja di persalahkan. Tidak ada satu sentuhan perihal salahlaku oleh orang2 China tetapi bila bila rasuah berlaku, disalahkan sahaja orang Melayu yang menerima. Tidak disalahkan oleh orang China yang mula memberi.Kalau orang-orang Melayu hanya dipersalahkan, tidak kah ekonomi orang Melayu seharusnya lebih teguh. Kenapa kita lihat pertumbuhan mendadak ekonomi orang2 China dan jugak India. Dan kenapa diSarawak Bumiputera Iban,Melanau, dan orang Melayu masih ditahap yang agak kurang memuaskan. Tetapi orang China making memuncak.)
Kemiskinan di kalangan orang Melayu, penduduk majoriti negara ini, dan kemiskinan di kalangan kaum lain juga makin meningkat. Jurang perbezaan antara golongan terkaya dengan golongan majoriti yang susah semakin membesar. Jikalau dasar ekonomi negara ini mesra-rakyat, keadaan ini sepatutnya tidak berlaku. Kita sibuk memajukan keadaan fizikal negara tetapi lupa memajukan keadaan moral rakyat dan negara serentak atau selaras dengan kemajuan materialistik.
(Masaalah yang ketara adalah disebabkan model ekonomi kita lebih untuk menyedapkan citarasa kaum bukan Bumiputera, tidak kaum Bumiputera. Modal ekonomi kita seharusnya untuk mempertingkat pertumbuhan ekonomi kaum Bumiputera. Kerajaan seharusnya mempunyai index kepuasan bagi kaum2 Bumiputera bukan Indeks yang berdasarkan kepuasan kaum bukan Bumiputera. Umpamnya, kita harus mengurangkan projek kemajuan di Bandar tapi lebih di kawasan luarbandar yang mana penduduknya adalah terdiri dari Bumiputera. Kita harus membina mini hospital baru, infrastruktur ekonomi dan kilang di luarbandar, bukan didalam bandar. Mengujud dan mengawalkan Value Chain Halal hab dan Agro hab di luarbandar.Kita kena perlukan menyerapkan nilai Islam keatas rakyat tidak kira mereka ini Islam atau tidak.)
Nasihat saya kepada orang Umno ialah, tumpukan perhatian kepada reformasi atau transformasi moral dan budaya politik dalam Umno (dan juga MCA, MIC, PPP dll). Ini akan menjadi asas atau ‘model’ untuk membolehkan Umno menjadi ‘pejuang bangsa Melayu’ yang kredibel dalam bidang-bidang ekonomi, pendidikan dan sosial merentas kepentingan peribadi anggota-anggota parti itu sendiri. Saya tidak berkata bahawa ‘moral’ anggota-anggota dan kepimpinan parti-parti lawan semuanya bersih, hebat, cemerlang, Tidak. Yang penting ialah Umno sebagai parti Melayu yang terbesar (atau masih terbesar?) hendaklah memperbaiki dan menampilkan imejnya sebagai parti yang benar-benar berjiwa ‘kebangsaan’, parti yang dapat menjadi pilihan utama rakyat, tidak sahaja rakyat Melayu tetapi juga rakyat bukan Melayu berdasarkan prinsip-prinsip keadilan, keseimbangan dan kesaksamaan merentas kepentingan kaum dan kepentingan peribadi para anggota parti.(Gaji Ahli Parlimen dan ADUN perlu dinaikkan kepada satu tahap agar imbuhan ini dapat menarik mereka yang profesional dan tidak korup, bukan hanya ala kadar. Dengan imbuhan yang tinggi maka tidaklah mereka cuba mencuba untuk mendapat duit kopi dari ahli perniagaan. Dengan ini fokus mereka adalah kepada mentadbirkan satu sistem kerajaan yang bersih untuk rakyat.)

Akhir kata, ‘kuasa Melayu’ tidak bererti kuasa untuk orang Melayu yang berkuasa melakukan apa sahaja menurut nafsu mereka, memperjuangkan hak dan kepentingan Melayu dan memusnahkan hak dan kepentingan bukan Melayu. Kuasa Melayu bererti kuasa untuk mentadbirkan negara dengan cekap, adil, bijaksana, bersih, bertanggungjawab untuk kepentingan negara, bukan untuk kepentingan etnik atau kepentingan golongan dan orang-orang perseorangan yang berkepentingan peribadi. Kuasa Melayu tidak bererti kuasa anti-bukan Melayu, atau hanya kuasa pro-Melayu, tetapi kuasa untuk semua rakyat, kuasa untuk mewujudkan kemajuan, kesejahteraan, kemakmuran untuk semua rakyat. Kalau ini maksud kuasa Melayu, tidak ada sebab mengapa rakyat mesti takut kepada kuasa ini. Yang kita takut ialah, jika kuasa Melayu ini diberikan kepada atau jatuh ke tangan orang Melayu yang tidak layak menerimanya dan tidak mampu menggunakannya dengan sebaik-baiknya untuk kepentingan negara. — Mingguan Malaysia. (Meritokrasi penuh perlu dilakukan dengan tidak boleh tidak -i.e. serious- untuk kaum Bumiputera dimana 60% dari model ekonomi di peruntukan untuk Bumiputera. Nisbah 60% adalah adil dan hanya ini boleh kaum Bumiputera dapat mencapai sekurang2 30% ekonomi. Ini berdasarkan 'Success Rate', 30% target kita capai . hanya 15% sahaja. Kalau 30% , maka KPI mesti 60%.)

No comments:

Post a Comment

Blog Archive