Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Saturday, February 22, 2014

Perihal anti-hadis Kassim Ahmad: Kenapa kita asyik2 nak berdebat.

Kenapa mahu debat lak.
Bolehtak kita menggunakan istilah perbincangan...........?
_____________________________________________________
USTAZ EMRAN AHMAD
Pendapat saya tentang debat dengan Kassim Ahmad

1. Ramai benar yang hendak berdebat dengan Kassim Ahmad, namun yang lebih afdhal bagi para agamawan saat ini ialah untuk menghampirinya lalu menasihatinya secara sulit, jauh dari kamera, jauh dari popular dan jauh dari kaca mata manusia. Moga-moga dalam usia yang sudah tua ini, dia mahu bertaubat dan kembali kepada jalan ALLAH di bawah petunjuk al-Quran dan al-sunnah serta menyedari kesilapannya.

Kassim Ahmad bukan orang sembarangan, dia orang yang pernah masuk ISA dan penjara kerana mempertahankan pegangannya. Sedang pak Ustaz, dan sang pendakwah ahli sunnah pun belum tentu mampu bertahan dengan penjara.

2. Kalau mahu berdebat dengan alasan penting untuk mendedahkan kepada umum tentang kesesatan fahaman anti-hadith ini maka lebih baik dibuat dialog dan forum atau diskusi soal-jawab terbuka yang dikendalikan oleh agamawan yang mahir. Mungkin Datuk Dr Asri adalah orang yang sesuai dan lain-lain tokoh.

Kalau mahu berdebat juga dengan Kassim Ahmad, maka saya rayu dan mencadangkan agar orang yang berdebat dengannya itu ialah Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Ini kerana beliau berupaya menangkis hujah Kassim Ahmad dari sudut sejarah, psikologi dan pemikiran di samping mengetengahkan jalan damai yang mampu memujuk Kassim Ahmad beralah secara sukarela dan memujuk hadirin yang menyebelahinya memahami hujah-hujah agama. Insya-ALLAH.

Hujah yang bertubi-tubi dengan dalil, tidak berkesan buat golongan ini yang cara berfikirnya berbeza.

3. Golongan seperti Kassim Ahmad terhasil dalam masyarakat akibat kelemahan institusi agama dan dakwah serta cara fikir agamawan yang suatu ketika dahulu amat kolot, jumud dan tertutup. Membaca buku-buku beliau akan menyebabkan kita memahami bahawa beliau bukan watak jahat atau pembelit yang sengaja mencari pasal tetapi seorang yang tersesat dalam mencari jalan kebenaran.

Jangan dilupa juga tentang hidayah ALLAH yang hanya menjadi milik-Nya, diberi kepada siapa yang Dia suka.

4. Doa saya, moga al-sunnah dan dakwah Islam ditegakkan dengan benar, tertib dan caranya memenuhi maqasid serta tujuan syarak yang mulia. Moga para pendakwah menyampaikan agama ini dengan ikhlas dan benar caranya.

Sekadar pendapat yang boleh diterima dan ditolak.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive