Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Sunday, March 4, 2012

DAP akan demo tiap hari nak kembalikan 13 Mei

Memang tak nafikan bahawa hari demi hari DAP akan mengadakan demo yang akan menaikkan kebencian orang Melayu seperti 13 Mei dahulu tetapi sekarang ini akan di sokong oleh PAS. Tujuannya adalah semata2 untuk mengeluarkan statement mereka kena pukul la walhal mereka yang start dulu.---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siapa pula yang sebarkan klip video ini di YouTUBE. Dari apa yang dipaparkan dalam klip ini menunjukkan iklim di Pulau Pinang semakin tidak selesa.

keadaan semakin panas

Polis tidak dimaklumkan terlebih dahulu perhimpunan ini dianjurkan dimana ia disertai oleh Ketua Menteri. Kilang Lynas ada di Kuantan, demo juga diadakan di Pulau Pinang. Untuk apa sebenarnya demo ini? Mungkin mereka ada alasan yang kuat untuk apa demo ini dianjurkan dan sudah tentu pada mereka ia amat penting untuk negara.

Apa yang kita nampak, demo demi demo akan terus diusahakan untuk membentuk satu momentum politik cara baru. Namun yang kita bimbangkan adalah tercetusnya insiden luarjangka jika ia tidak diselenggara dengan baik seperti apa yang terjadi di Pulau Mutiara ini. Haruslah diingat, ada usaha dari luar untuk menjangkitkan sindrom "Arab Spring" ke dalam negara ini. Maksudnya ialah mencetuskan kekacauan.

Semua pihak harus berhati-hati mulai sekarang agar sentimen kebencian yang ditiup oleh agen-agen pencetus ini tidak memercikkan api pergaduhan. Terutamanya atas dasar rasis yang semakin panas. Kita faham keperluan mereka membangkitkan sentimen perkauman demi mengaut seberapa banyak undi dalam PRU nanti. Kita sebagai orang Islam tidak perlulah ikut terjebak sama dalam percaturan tersebut. Tiada gunanya jika kita menang sorak kampung tergadai.

Nasib baik keadaan tidak menjadi bertambah buruk dan kemudiannya segera ditenteramkan oleh pasukan keselamatan.. Apa yang pasti ialah ia akan terus membara dalam diri kumpulan yang terbabit dalam insiden ini. Sebagaimana yang kita lihat, semakin berani agen-agen pencetus ini mencipta peluang untuk mengeruhkan suasana. Hasutan bentuk baru sengaja dibangunkan sepertimana sebaran klip video tersebut.

Sebagai orang Islam, kita harus bersabar, jangan terlalu beremosi walaupun kita akan dilihat sebagai pengecut. Itu hanyalah pandangan peribadi saya yang mungkin tidak sama dengan orang lain. Adalah penting menjauhi sikap provokasi kerana inilah yang mereka mahukan supaya keamanan negara terjejas.
Sumber: Abatasa

No comments:

Post a Comment

Blog Archive