Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Monday, April 18, 2011

Who should go first? Lim Kit Siang, Nik Aziz or Taib Mahmud?

I bet many of you will say LKS and Nik Aziz. Why? Because of their track records and their long tenure in politics?

LKS has been an opposition leader but he had never really achieved anything on subject to national issues. Most of the issues he raised were Chinese issues and none national.

Nik Aziz failed miserably. As a CM for 23 years in Kelantan, he failed to implement hudud and change the constitution to be more non-assobiyah (like owning of lands and properties which are currently only for Kelantanese , but not for other Muslims from other States) and also he failed to bring Kelantan progress despite many succesful Kelantanese who had been instrumental in the development of Malaysia.

Taib Mahmud may have been Sarawak CM for many years, but he has track records.

What he did for Sarawak is similar for what Tun Mahathir did for Malaysia, albeit he had some controversies issues .

At least he has the decency to announce his retirement. He did what Mahathir gave. A time period for us to adjust.

Abrupt changes for a multi racial country like Sarawak can be detrimental to the society and infrastructure Taib Mahmud had founded. Sarawak has now found a new mandate and that it is about time the Bumis to take control of their destiny fully and not to rely on others, the many Chinese, who may had immigrated from other places.

And then despite the tremendous help and the biasness Taib had shown to the Chinese community when come to timber concessions,palm oil leased lands, Petronas and SESCO projects, the Chinese had in fact 'swindled' and abandoned Taib merely for a chance of controlling Sarawak through Omega-led PKR and clergy-led PAS. To say that they are not showing gratitude to PBB President is the least of a shame, given that the Chinese controlled 90% of the economy in Sarawak. It is more than a tight slap on his face.This is good lesson Taib must learn.

Now with the emerging of Bumiputeras from the Dayaks the non-Dayaks Bumiputera who are now capable enough to take lead in all aspects of the economies. Sarawak has now enough proffesional Ibans, Bidayuhs,Melanaus, Malays etc that are the products of Taib Mahmud's policies and we are proud to acknowledge his policies had produced succesful Sarawakians like Effendi Nawawi, Idris Jala, and many.

So why should Taib Mahmud stoop so low to not offering the Ibanese and Bidayuhs the top DCM seats. It is time that the Sarawakians that the Bumis are good as any Chinese and they don't need them to progress.

LKS and Niki, dengan segala hormatnya.................................

________________________________________________________

Selesai sudah Pilihanraya Negeri Sarawak yang mana bermula pada 6hb April Penamaan Calon nya dan 16hb April tarikh pembuangan undi. Proses pilihanraya Negeri kali ini juga berjalan lancar walaupun terdapat beberapa insiden yang mencetuskan ketegangan.







Gomo sudah berada di Sarawak sejak 3hb April bersama rakan rakan Blogger GAP dan Pisau.Net dan sepanjang kami di Sarawak dalam mejalankan tugasan Pilihanraya ini kami dapati isu Taib Must Go tidak benar benar wujud sama sekali di kawasan kawasan luar bandar yang mana isu Taib Must Go sebenarnya hanya tertumpu di kawasan Bandar sahaja.


Kawasan Bandar seperti Kuching, Miri, Sibu semuanya di monopoli oleh Kaum Cina dan sentimen Taib Must Go ini di lihat hanya satu bentuk Modal pihak DAP dan PKR dalam kempen mereka pada Pilihanraya kali ini.






Dengan keputusan Pilihanraya memihak kepada BN dengan Majority 2/3 yang mana PBB parti yang di ketuai oleh Pehin Seri Taib menang besar menunjukkan bahawa sentimen Taib Must Go adalah tidak relevan sama sekali. Jika benar rakyat Sarawak menolak Pehin Seri maka sudah pasti PBB akan turut sama Karam bersama sama dengan SUPP pada PRN kali ini.






Apa yang Gomo lihat sebenarnya Kaum Cina bukan lagi memikirkan Ekonomi mereka sebaliknya Kuasa yang cuba di raih dalam menjadi Kerajaan di Negeri Sarawak. Kuasa yang DAP perolehi di Selangor dan Pulau Pinang menjadikan penyebab utama untuk Kaum Cina menyokong DAP agar Sarawak juga dapat di tawan dan menjadikan DAP kuasa Dominan dalam Kerajaan.






Tamat sahaja Pengundian dan keputusan di umumkan kita sendiri dapat lihat bagaimana ada mulut mulut Sumbang dari Pemimpin Kaum Cina di dalam Barisan Nasional yang menyatakan punca SUPP tewas dan kerusi Pembangkang bertambah adalah Faktor Taib yang tidak berundur. Apakah Logik kenyataan dari pemimpin Cina dari Komponen Barisan Nasional ini?






Sentimen Kaum Cina yang memihak kepada Pembangkang terutama DAP ini bukanlah baru ianya telah di tunjukkan sejak dari Pilihanraya Kecil Bukit Gantang lagi dan kemudianya ke setiap pilihanraya Kecil lain yang ada. Undi kaum Cina tidak pernah sama sekali memihak kepada Barisan Nasional dan ini memberikan gambaran sebenar bahawa Faktor Taib Must Go menjadi penyebab SUPP Tewas adalah tidak benar sama sekali.






Sepanjang Gomo di Sarawak Gomo telah pergi banyak tempat dan yang paling jauh adalah Kapit sebuah daerah pendalaman yang mana untuk sampai ke sana perlu menaiki Boat dalam masa perjalanan 2 jam 30 minit. Dalam perjalanan kami ini banyak pembangunan yang terbina dalam pentabdiran Pehin Seri dan menunjukkan tempoh 30 tahun beliau menjawat jawatan Ketua Menteri adalah amat berbaloi buat rakyat Sarawak.






Jauh benar jika nak di bandingkan Kejayaan Pehin Seri dengan Nik Aziz Nik Mat Menteri Besar yang mentadbir Kelantan selama 20 tahun lamanya. Itu merupakan satu contoh jelas bahawa Pehin Seri amat Komited dalam memajukan negeri Sarawak berbanding Nik Aziz yang di lihat hanya inginkan kerusi Empuk Menteri Besar semata mata.






Sewajarnya Pehin Seri Kekal sebagai Ketua Menteri sekuruang kurangnya sehingga ke PRU 13 nanti bagi menjalankan tugasnya sebagai Ketua Menteri rakyat Sarawak. Bukan senang untuk mentadbir Sarawak yang luasnya mengalahkan Semenanjung dan muka bumi nya yang tidak menentu. Belum di tambah lagi dengan karenah adat adat sesuatu bangsa yang perlu di perhalusi dalam membuat keputusan.


Source : PAPAGOMO

No comments:

Post a Comment

Blog Archive