Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Monday, November 22, 2010

The Sun hebohkan "Bangsa Cina banyak mempertahankan Malaya, bukan Bumiputera!". Apa pendapat anda?

Teman terkejut dengan penulisan seorang penulis komen Koon Yew Yin di mukasurat 12 sebelah kiri.
Ewah... Sedap mulut. Dalam menangkis pendapat Datuk Seri Zahid Hamid tentang kurangnya patriotisma, beliau memasuk jarum kononnya Bangsa Cina lah yang banyak mempertahankan Malaya dari Jepun dan bukan kaum Melayu atau kaum Bumiputera yang lain.

Dan juga mengatakan polisi Kerajaanlah yang membuat kaum bukan Bumiputera  tidak mahu mengembelingkan tenaga masuk askar.
Kita tahu tomahan ini adalah tohmahan dari Parti Kominis Malaya. Kita juga tahu bahawa semasa perang pengangkatan senjata dari kaum Cina adalah majoriti diatas survival kaum mereka disini kerana Jepun adalah seteru ketat orang China sejak azali lagi.
Dalam segala usaha kena disabitkan dengan niat.
Kita mahu beritahu Yew Yin. Terima kasih kerana memberitahu kami bagaimana orang seperti Yew Yin memandangkan rendah pada orang Melayu dan Buniputera.
Dalam tahun 1957-1962, memang ramai pegawai kerajaan terdiri dari mereka yang bukan Bumiputera, tetapi terdiri dari bangsa asing. Bukan bangsa saja asing, warganegarapun asing. Seperti dari India dan China, dan juga dari Empayar British.
Tidakkah terfikir si Yew Yin bahawa mereka2 ini kebanyakkan di bawa masuk sebagai 'stooges' kepada empayar British dan banyak juga yang lebih berpaksikan kesetiaan mereka kepada kuasa lain.
Mungkin orang melayu yang mudah lupa, orang Cinis pun mudah lupa jugak. tetapi hanya bab perihal sejarah negeri Melayu. Disebabkan 'imbalance' yang wujud semasa zaman 'stooges' ini bermaharajela ekonomi adalah dimana empayar British wujud dalam keadaan yang  paling kuat. Sebab itu kebanyakkan mereka ini dihalau keluar oleh China kerana fahaman Kominis.

Kebanyakkan mereka yang tidak berfahaman Kominis, mereka hanya tinggal disini atas kesefahaman mereka akan pulang ke negara asal mereka bila China tidak lagi Kominis.

Bila Jepun serang China, harapan mereka untuk pulang semasa itu amat tipis. Jadi maka mereka menggunakan Empayar British sebagai perisai untuk mereka dari serangan Jepun.
Jadi bila Jepun masuk Malaya, maka banyak kaum Chinis ini tidak ada tempat mahu lari ; mereka dengan keadaan terpaksa mengangkat senjata melawan orang Jepun.

Yew Yin mungkin sudah lupa bahawa ramai orang2 Melayu juga telah terkorban menentang Jepun.

Yew Yin mungkin sudah lupa untuk menghuraikan fakta, bahawa niat yang dibawa oleh bangsa Cina semasa itu bukan lah untuk mempertahankan Malaya, tetapi mempertahankan Negara China dan fahaman Kominisnya atau  yang menentang demi mempertahankan Ketuanan British.
Ada segilintir orang2 Cina yang kemudiannya bersama orang2 India telah di beri kerakyatan Malaya kerana telah mempamirkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi bila menentang fahaman Kominis semasa dharurat dahulu

Orang2 Melayu yang menentang Jepun hanya lah semata2 untuk mempertahankan tanah air ini dari kuasa asing yang dianggap lebih jahat dari British semasa itu.

Yew Yin telah menggunakan komen di theSun untuk menghentam kerajaan dahulu yang dipimpini oleh orang2 Melayu dan Zahid Hamid, yang kononnya mempertikaikan semangat patriotik.

Sebenarnya, orang2 Cina tidak minat dalam kerjaya askar kerana gajinya tidak lumayan dan banyak mereka lebih cenderong kepada keusahawanan. Kerana bila kaya senang sikit nak berhijrah ke Australia atau UK.

"If the Malaysian Chinese are patriotic people to Malaysia, they should willingly drop the idea of Vernacular school and adopt the attitude of the Chinese Indonesian that willingly adopt the Indonesian names and the Indonesian language. Even that, the consitution says one's mother tongue as  medium of instruction, which is hokkien, hakka, Cantonese and blah....2. But how come Mandarin? This is not their mother's tounge. One patriot should be measured by his actions not his words."

No comments:

Post a Comment

Blog Archive