Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Friday, November 16, 2012

DS Najib dan TS Muhyiddin mesti dengar Rintihan ini untuk menang PRU13 @NajibRazak

DS Najib dan TS Muhyiddin mesti dengar Rintihan ini untuk menang PRU13.
Saya menerima satu panggilan dari seorang eksekutif besar dalam satu syarikat yang dipimpini oleh seorang bekas Menteri Besar satu ketika dulu.
Beliau yang ditugaskan mencari project untuk sebuah syarikat kecil dibawah satu kongolomerat berjumpa dengan seorang lagi rakan di syarikat sederhana yang lain.
Rintihan beliau adalah kesukaran beliau dan rakannya untuk mendapat projek walaupun bila didengar desas desus perlancaran projek giga namun pada hakiki projek itu hanya projek yang sudah hampir semua peluang itu sudah diagihkan sebelum perlancaran projek itu.
Persoalannya apa guna kalau dengar guruh sahaja namun kilat sudah habis dikejar dan dibaham habis. Itu isu yang pertama.

Kedua, kadar pengangguran dikalangan profesional yang matang kini meningkat kerana pengerjaan yang diberi kepada golongan profesional muda sehingga yang matang ini terpaksa mencari rezeki dicelah2 gigi golongan profesional yang kononnya lebih berkaliber. Apa guna ada Talent Corporation kalau yang masih muda di buang.
Agak sedih kalau didengar seorang yang mempunyai 6 ijazah dan saujana adalah seorang penganggur.

Ketiga, banyak syarikat di bawah kerajaan terutama Khazanah dan TM di ketuai oleh rakyat asing. Cuba lihat pucuk pimpinan di TM majoriti CEO atau senior position adalah dari rakyat2 asing seperti tiada rakyat tempatan yang berkaliber.

Keempat, cerita pergeseran antara PM dan DPM kini dipusingkan dikalangan profesional tempatan dan ada yang berpendapat ketengangan ini di ada2kan untuk melemahkan jentera pilihanraya, namun spin2 ini harus dibendung kerana dalam era teknologi internet, kelambatan menangani boleh mudharatkan peluang untuk menang.

2 comments:

  1. Bro, Professional bukan Melayu kat Malaysia sekarang ini tak ada masaalah nak cari makan, malah ramai mereka barjaya dengan gaji besar-besar belaka. Masaalah Professional Melayu ni tak marketable dan hanya berminat projek kerajaan sahaja. Kalau tak dapat projek salahkan kerajaan dan siap ugut. Tengok sahaja bidang lain saperti restoran atau perkhidmatan, takda Melayu yang excelent, yang berlagak memang ramai. Mamak Hyderabad datang buat berniaga roti tempayan dan nasi kandar pun berjaya, padahal takda apa specialnya hanya guna serbuk kunyit dalam curry sahaja. Yang utama mereka ini lebih usaha, belit sekali sekala dan caj pelanggan bagai nak rak, dapat duit hantar balik negeri. Mereka bekerja dan berniaga sebagai satu kehidupan, untuk meeningkatkan taraf kehidupan. Tapi Melayu bekerja/berniaga untuk tujuan menunjuk kejayaan, kekayaan, lagak dan seterusnya lingkup...Alasan selalu ada sebab kerajaan tak tolong, atau kerajaan bagi pada kroni atau kerajaan korup. Ugut jang tak ugut.

    Ni kau lambung bola aper pulak kat Rafizi Lembu tu ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ni out of touch. Ini berdasarkan rintihan benar. Professional bulan Melayu bukan semua marketable, clannable.
      In bukan soal rafizi, ini soal kebenaran.kamu mungkin duduk bawah tempurung

      Delete

Blog Archive