Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Monday, February 9, 2009

DAP keluar Pakatan Rakyat?Latest news

Baru balik dari persidangan kecil di Bukit Antarabangsa.
Berita terbaru selepas Karpal the big monkey mengamuk dan meminta Anwar Ibrahim letak jawatan dan memarahi Lim GE dan juga Lim KS berdiam diri dan kurang memberi sokongan moral perihal kes hudud PAS.
Sudah di agak tetapi terperanjat Teman perihal kes begini terlampau cepat sekali, kerana Teman ingat 12 orang dari PR akan lompat sebelum ini.

Beberapa andaian boleh di buat sebegini.
1. memberi statement bahawa DAP tidak sesekali menyokong secara dari segi moral isu lompat
2. Ingin memegang 'influence' keatas pengundi bukan bangsa Melayu
3. Ingin menyaman Sultan Perak dan mempertikaikan peranan kuasa Institusi Raja-raja di Perak
4. 'Pre-emptive strike' sekiranya 12 orang PR akan lompat ke BN dalam masa terdekat ini

Tindakan ini mungkin akan membuat kerajaan PR di Selangor tumbang tapi ada yang mengatakan ini hanya lah strategi jarak dekat tidak ingin di persalahkan diatas tumbangnya kerajaan PR di Perak. DAP secara tidak langsung menyalahkan Anwar Ibrahim dan Nizar kerana menerima lompatan Nasaruddin. Akta Anti-Lompat adalah satu perjuangan DAP. Bagi Karpal, Anwar secara lahap telah membenarkan lompat bila dia cuba mengambil alih kerajaan perseketuan pada 16 Sept 2008.

Ada yang berpendapat kerajaan PKR dan PAS (22 kerusi kalau di tolak Manikavasagam) masih tidak akan tumbang serta merta tapi DAP(13 kerusi) akan berada sebagai the deciding factor dan akan sentiasa memberi tentangan kepada kerajaan PR minus DAP hal2 yang tidak akan mengguntungkan bukan bumiputera. Kerana BN Selangor memenangi hanya 20 kerusi,
DAP mungkin ingin tunggu dan lihat samada BN akan ambil alih atau Sultan Selangor akan mengistiharkan pembubaran Dewan Undangan Negeri Selangor. Sekiranya Dewan diistiharkan bubar maka DAP ada 'stronger case' terhadap saman Karpal Singh terhadap Sultan Perak.

Kalau BN ambil alih adakah Khir Toyo atau muka baru Rahman Patail menjadi MB yang baru?

Sama-sama lah kita lihat nanti.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive