Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Thursday, June 13, 2013

Pakatan Bumiputera vs Pakatan Rakyat: Strategy dan Polisi apakah yang PM harus sasarkan sekarang?@NajibRazak

Ramai yang sekarang tidak puas hati polisi kerajaan atau lebih2 lagi BN selepas menang PRU13 dan masih kalah di beberapa negeri di Semenanjung.
Lebih2 lagi layanan BN terhadap beberapa parti yang tidak 'perform' yang mendapat lebih dari apa yang disumbangnya. Kalau kurang kerusi, kuranglah sepatutnya pengaruh mereka dalam kerajaan.
Hakikatnya, kaum Cina telah membuat keputusan untuk tidak bersama dengan kerajaan yang ada sekarang. Maka adalah adil sekiranya BN membuat apa yang perlu untuk tidak melantikkan apa2 jawatan menteri. Hanya, 10% sahaja yang mengundi BN. Maka kalau nak bagi jawatan berilah 0.1x25% = 2.5% sahaja. Maknanya kalau ada 100 jawatan hanya 2.5 sahaja diperuntukkan kepada kaum Cina. Begitu juga India.
Pakatan yang menang adalah Pakatan Bumiputera maka seharusnya jawatan di beri juga kepada kaum Bumiputera di Sabah Sarawak.
kalau tidak ada timbul curiga ketulusan dalam barisan kepimpinan. Ini kita tidak mahu lebih2 lagi semasa bersidang nanti tiba2 MP BN dari Sarawak-Sabah tidak hadir pulak.

Polisi yang PM harus dasarkan adalah senang sahaja.

Sekiranya dalam PRU13 kita sasarkan 20% undi Cina dan 65% Melayu maka sekiranya ini sasaran Cina tidak berlaku, War Room (hanya tinggal nama wawar room sahaja.)seharus mempertingkatkan undi Melayu kepada 10% lagi.
Kiraan angka ini sama sahaja dalam PM membentuk polisi.
Sepatutnya, PM sasarkan polisi yang akan memuaskan sebanyak 65+10 = 75 peratus Bumiputera untuk BN menang PRU14 secara dua pertiga.
Dalam ertikata yang lain, polisi kerajaan mesti menguntungkan 75% Bumiputera.
Ini polisi bukan polisi anti Cina. Ini hanya polisi membela kaum Bumiputera.
 

No comments:

Post a Comment

Blog Archive