Bebel Without a Clause

Bebel Without a Clause

Wednesday, March 16, 2011

SeTenang di Tenang Johor, SeDamai diDamai Sarawak

Sarawak cultural village
Rumah Melanau, Kampung Budaya Sarawak, Damai, Santubung
Hotel dimana teman ada 13-15 Mac 2011

Itulah dia suasana pemeritahan Barisan Nasional sejak tahun '57 di Semenanjung dan '65 di Sabah dan Sarawak. Selama itu memang ada 'storm in the tea cup', tapi semua itu adalah perjalanan berpolitik di Malaysia.
Tiada semua permerintahan tanpa permasaalahan, semua permasaalahan harus diselesaikan dengan secara tenang dan damai bagi semua negara yang majmuk dan berbilang kaum.


Saya kebetulan berada di Kuching kerana membawa anak-anak sempena cuti sekolah. Sempat teman melawat Kampung Budaya Sarawak, Restaurant Steamfood Lim Hock Ann, Buntal dan juga Damai Golf. Malam semalam teman bersama famili telah pergi ke Medan Kereta ingin perkena Steamfood.
Kali ini rasanya agak kureng sikit. Nampaknya kali ini makanan steamfood baik di Buntal dan Topspot, Medan Kereta amatlah berbeza rasanya sebelum ini. Ternyata kureng sejak teman makan bersama APA di Medan Kereta.
Sempat juga, di Riverside Majestic Hotel, isteri Teman berjumpa dan bergambar dengan DS Shahrizat Jalil yang melancarkan Tabung Bencana Jepun di sini bersama-sama Skuad Sayang(?).
Dapat juga teman berwawancara dengan rakyat Kuching, dan nampak kali ini Barisan Nasional sedang bersiap sedia dengan pilihanraya akan datang. Berkemungkinan awal April bulan depan. Tapi teman tetap rasa Pilihanraya di Negeri Sarawak akan di lakukan pada 9hb April 2011. Sentimen rakyat sarawak berpendapat kalau pembangkan pun biarlah pembangkan tempatan kerana bagi mereka pribumi disini menolak parti2 persekutuan kerana takut Sarawak dipersekutuankan oleh orang2 seperti Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang. Terutama Anwar dan Azmin kerana takut anak2 muda mereka di'lewat'kan dengan kebendaan. Dan sini tidak tuala 'Good Morning'. Semua di sini brand tempatan. Dan disini rata2 saya tengok tak pernah terserempak dengan Pondan Iban. Jadi kepada brother Y kita , tidak payah lah nak berjuang sangat kat sini. Bian Baru tidak interested dengan politik  kamu yang tidak kira depan atau belakang, yang mana sesuai untuk kamu dan tidak kira kehendak pengikut2 kamu, kamu taruk sahaja.
Di Kuching airport sudah nampak perubahan yang ketara kerana lapangan terbang ini sudahpun bertaraf antarabangsa. Saya amat kagum dengan design pintu masuk udara untuk Kuching yang berwajah baru.
Kejap lagi teman akan ke pusat kek lapis Sarawak dengan Bot Tambang di depan Hotel Riverside Majestic dan Margherita.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive